2.0: the new old games

Am început să mă delectez cu jocurile moderne în 2010. Ca orice om “de rând”, am început simplu, primele jocuri au fost Catan, Carcassonne și Ticket to Ride. Consideram pe atunci că lumea jocurilor e vastă și greu de înțeles, cu multe variațiuni pe aceeași temă, versiuni diverse ale jocurilor și ediții încâlcite. În ultimii 6 ani lucrurile s-au complicat tot mai mult și cred că e din ce în ce mai greu pentru jucătorii noi să înțeleagă și să se familiarizeze cu ce oferă piața.

Alături de jocurile noi și originale apar destul de multe jocuri din categoria pe care am numit-o “2.0”. Versiuni noi, retipăriri, reimplementări. Uneori de la același publisher, alteori nu. Uneori cu schimbări majore, alteori foarte mici sau chiar deloc. Cred că se pot distinge 6 categorii distincte, fiecare cu specificul ei, unele dintre ele cu ramificații în celelalte. Haideți să le analizăm pe rând și să vedem dacă putem să dăm sens acestui amalgam încâlcit. Iar apoi tragem și niște concluzii.

The family

Jocurile care au avut succes pe piață au generat de-a lungul vremii familii cu trăsături comune. Catan, Carcassonne, Fluxx, Timeline și Munchkin au fiecare mai mult de 10 jocuri diferite, toate realizate pe baza aceleași rețete din jocul original, cu mici deosebiri între ele. În familia Ticket to Ride avem 8 jocuri, seria Key a ajuns și ea la numărul 8, Ascension l-a publicat de curând pe cel cu numărul 10, Ubongo are de asemenea 10 variante, iar Thunderstone a adunat 6 jocuri. Mai există multe alte familii mai mici, unele în creștere, altele în declin: Smash Up, Legendary (Encounters), Mafia games, Heroscape, Summoner Wars, Risk, etc.

O familie cu totul aparte o constituie jocurile 18XX. Acestea nu sunt nici accesibile, nici cu succes mare de piață, dar asta nu le-a împiedicat să fie publicate în zeci de variante pentru că de-a lungul celor peste 30 ani de existență au avut o comunitate dedicată – de multe ori, jucătorii de 18XX nu joacă nimic altceva.

O altă familie deosebită este cea a jocurilor bazate pe sistemul Commands & Colors – deosebită prin faptul că jocurile ce rezultă au un element comun (sistemul de luptă), dar ele abordează teme din cele mai diverse, chiar dacă toate sunt de tipul wargame: fantasy, al doilea război mondial, conflictele din antichitate, războaiele napoleoniene, războiul civil din SUA, războaiele medievale din Japonia.

Pe tronul familiilor, lider absolut și fără nicio concurență, stă Monopoly. Acest joc vechi de 80 de ani a văzut de-a lungul timpului sute de versiuni cu teme din cele mai diverse (orașe, țări, echipe de fotbal, cărți, filme, seriale, etc), toate folosindu-se de aceleași mecanici prăfuite. S-au schimbat multe lucruri în ultimii ani, dar Monopoly rămâne încă un sinonim pentru boardgames (“A, joci boardgames? Ce, Monopoly?”) deși din ce în ce mai des referința e la Catan. Aproape la fel de enervant.

The reprint

După cum zicea și Tom Vasel, dacă un joc e bun și piața nu e saturată de exemplare second hand, cineva se va gândi să facă bani de pe urma lui și îl va retipări mai devreme sau mai târziu.

De cele mai multe ori, reprint-ul aparține publisher-ului original. În alte cazuri, din motive diverse (licență expirată, publisher dispărut sau absorbit într-un grup, neînțelegeri între designer și publisher) versiunea nouă a jocului e retipărită de altcineva. Câteva exemple de astfel de preluări: seria GIPF, Tikal, Samurai, Ra, Tigris & Euphrates, Amun Re, Brass, Luna, Planet Steam. Atunci când distribuția implică alte continente sau alte limbi față de ediția originală, aproape sigur un alt publisher va prelua frâiele afacerii – vezi edițiile publicate de Stronghold, Tasty Minstrel, Mayfair, Z-Man sau Cool Mini or Not pentru piața americană a jocurilor editate de Lookout, Hans im Gluck, Artipia sau alți publishers din Europa.

Tot de cele mai multe ori, reprint-ul se face fără a modifica în vreun fel ediția originală. Acest lucru se datorează costurilor, pentru că orice modificare de componente, elemente grafice sau regulament costă bani. Uneori însă, ediția nouă poate fi însoțită de un manual revizuit, de mici modificări la nivel grafic (în general, pentru a corecta greșeli) sau chiar de componente schimbate – vezi Letters from Whitechapel (ediția revizuită din 2012), Robinson Crusoe (ediția nouă din 2016), Agricola (ediția cu ani-meeples din 2008) – dar în toate aceste cazuri avem același entry în baza de date BGG pentru că jocul se desfășoară 99% la fel și cantitatea de componente e aceeași.

Second (third, fourth) edition

Second edition” și “third edition” nu mai sunt în prezent atât de rare pe cât erau acum 6 ani. Multe jocuri au fost revizuite și retipărite într-o formă nouă, iar modificările aduse la nivelul regulilor, componetelor și gameplay au determinat apariția unui nou entry în baza de date BGG.

Avem la ediția cu numărul patru Space Hulk și Talisman (deja veche, din 2010) și la ediția cu numărul trei Twilight Imperium (și speculații cu privire la a patra), Fury of Dracula, Runebound, DungeonQuest, Successors și Dawn of the Zeds.

Dominion, AGoT: Board Game și AGoT: Card Game, Descent, War of the Ring, BattleLore, Merchant of Venus, Mansions of Madness, Wallenstein, Stronghold, A Study in Emerald – toate aceste jocuri sunt la ediția a doua.

După cum se vede, aceste ediții noi sunt în general pentru jocuri din zona ameritrash sau wargames, dar există și câteva  jocuri de strategie cu mai mult de o ediție: Antike, Mission: Red Planet, San Juan, Saint Petersburg, Odin’s Ravens, City of Iron, Evo  și Medina îmi vin acum în minte.

Poate cea mai importantă concluzie pe care o putem trage este că 90% din aceste ediții noi au apărut în ultimii 5 ani, ceea ce spune foarte multe despre nivelul curent al pieței și creșterea constantă a cererii și a vânzărilor.

Deluxification

Odată cu maturizarea pieței și creșterea numărului de colecționari, a crescut  și cererea pentru versiuni “de lux”, aniversare sau de colecție. Din nefericire însă, percepția publisher-ilor despre ce înseamnă “lux” (similară de multe ori cu cea a vânzătorului român de apartament) nu coincide cu așteptările cumpărătorilor.

Din punctul meu de vedere, prea puține versiuni “de lux” își merită într-adevăr titulatura. Pe de o parte, pentru că standardele industriei sunt tot mai ridicate și ce a fost “lux” acum câțiva ani e banal în prezent (de exemplu, piese custom din lemn), pe de altă parte pentru că mulți oameni nu au nevoie decât de cuvântul “lux” în numele jocului pentru a arunca cu bani înspre magazine sau campanii Kickstarter – iar asta îi determină pe publishers să facă doar mici modificări (monede de metal, miniaturi în loc de standees, piese custom din lemn în loc de cuburi, o cutie mai deosebită, cerneală metalică pe cărți, etc) și apoi să pună în titlul jocului ”limited edition”, ”collector’s edition” ori ”deluxe edition”.

Dintre jocurile care au primit un tratament mai deosebit și care merită titulatura ”deluxe”, aș menționa doar câteva: Puerto Rico, Caylus, Ticket to Ride, Vinhos, Hanabi, War of the Ring, Taluva.

Multe alte jocuri sunt considerate ediții ”de lux” sau de colecție, dar componentele ori standardele grafice sunt doar puțin peste cele ale jocului original: Power Grid, Orleans, Chimera Station, Machi Koro, Galaxy Trucker, Dungeon Lords, Brass, Viticulture, etc.

Trebuie să menționez aici eforturile depuse de câțiva publishers remarcabili care în ultimii ani au ridicat tot mai sus ștacheta în ce privește producția standard de jocuri, calitatea pieselor sau graphic design. Chiar dacă jocurile publicate de Cool Mini or Not, Stonemeier Games, Games Workshop sau foarte proaspeții Riot Games nu sunt pe placul meu, eforturile lor îi determină pe toți ceilalți să fie mai atenți la ce pun în cutiile pe care suntem dispuși să plătim tot mai mulți bani. What’s Your Game și Tasty Minstrel continuă să fie exemple despre cum se face bine graphic design, Hans im Gluck continuă să aibă prețuri accesibile pentru jocuri ce arată foarte bine, iar Fantasy Flight ridică tot mai sus standardul pentru ilustrațiile din jocuri (în particular, artwork-ul de pe cărți).

Reimplements

Dacă e să nu luăm în considerare edițiile separate, reimplementarea unui joc se poate face în două feluri: fie păstrând mecanicile de bază (modificând sau nu tema) ori transpunând mecanicile în altele sau modificând numărul de jucători, dar păstrând tema – vezi categoria următoare.

Reimplementările sunt în marea majoritate de tipul “hai să schimbăm puțin (mai mult) și vedem ce iasă”. Fie un joc mai vechi este republicat cu alt nume și alte componente, fie designer-ul decide că un joc are potențialul de a fi regândit și republicat în altă formă, pentru a deveni accesibil și altor grupuri de jucători sau pentru a oferi oarecare variații ori îmbunătățiri. Iată câteva exemple:

The Landlord’s Game (1904) => Monopoly (1933)

Al Capone (1992) => Alhambra (2003)

Square Routes (1983) => Kamisado (2008)

Imperial (2006) => Imperial 2030 (2009)

Vinci (1999) => Small World (2009)

Age of Steam (2002) => Railways of the World (2005) => Steam (2009)

Battlemist (1998) => Runewars (2010)

Airlines (1990) => Union Pacific (1999) => Airlines Europe (2011)

Funkenschlag (2001) => Power Grid (2004) => Power Grid: The First Sparks (2011)

Forbidden Island (2010) => Forbidden Desert (2013)

Agricola (2007) => Caverna (2013)

Heads of State (2008) => Royals (2014)

Himalaya (2002) => Lords of Xidit (2014)

Contraband (1950) => Hart an der Grenze (2006) => Robin Hood (2011) => Sheriff of Nottingham (2014)

Elfenroads (1992) => Elfenland (1998) => Elfenroads (2015)

Midgard (2007) => Blood Rage (2015)

StarCraft: The Board Game (2007) => Forbidden Stars (2015)

To Court the King (2006) => Favor of the Pharaoh (2015)

Ron & Bones (2009) => Rum & Bones (2015)

Cloud 9 (1999) => Celestia (2015)

Glory to Rome (2005) => Uchronia (2012) => Mottainai (2015)

Through the Ages: A Story of Civilization (2006) => Through the Ages: A New Story of Civilization (2015)

51st State (2010) => Imperial Settlers (2014) => 51st State Master Set (2016)

Mordred (1999) => The Arrival (2016)

Cosmic Encounter (1977) => Cosmic Encounter (1991) => Cosmic Encounter (2000) => Cosmic Encounter (2008) => Game of Thrones: The Iron Throne (2016)

Brass (2007) => Age of Industry (2010) => Brass (2017)

The card game, the dice game, the 2 player game

Implementările unor jocuri foarte populare sub forma unui joc de cărți, cu zaruri sau exclusiv pentru 2 jucători au fost, cu mici excepții, eșecuri comerciale. Se pare că e destul de greu să surprinzi esența unui joc și să o transpui în alte mecanici. De obicei, regulile se reduc mult, mecanicile se simplifică și sunt șanse mari ca jocul ce rezultă să fie cel mult mediocru, prea simplu și lipsit de provocări pentru cei care iubesc jocul original, ori prea neinteresant pentru cei care îl joacă doar în forma actuală. Roll for the Galaxy, 7 Wonders: Duel, Agricola: ACBaS și Blood Bowl: Team Manager sunt singurele jocuri care au cunoscut succesul. Restul s-au pierdut în negura timpului și prin lanțuri eșuate în math trades. Dăm totuși câteva exemple și apoi încheiem discuția.

Dice games: Roll for the Galaxy, My Village, Lewis & Clark (Discoveries), Catan, Bang!, Nations, Ra, VivaJava: The Coffee Game, Zooloretto, Alhambra.

Card games: Blood Bowl: Team Manager, Caylus Magna Carta, The Castle of Burgundy, Archaeology, Camel Up, Coal Baron, Modern Art, Railways of the World, Thebes, Monopoly, Ticket to Ride, Florenza, Brew Crafters, Dominant Species, Dungeon Twister, Samurai, Catan, Peloponnes.

Two player: 7 Wonders: Duel, Agricola: All Creatures Big and Small, Le Havre: The Inland Port, Antike Duellum.

Concluzii

Ce înseamnă toate aceste lucruri? În funcție de vechimea pe care tu, cititorule, o ai în acest hobby, se pot distinge două lucruri distincte.

Dacă ai început să te joci de curând, ai parte numai de vești bune. Jocuri vechi care nu se mai găsesc de mulți ani pe piață sunt acum din nou disponibile, cu grafică îmbunătățită, miniaturi delicioase și mecanici aduse la zi. Poți să te bucuri de reimplementarea unui joc fără a fi jucat originalul sau poți să începi să colecționezi un LCG foarte la modă în noua versiune (A Game of Thrones). Acum că ai citit tot ce am scris aici înțelegi mai bine cum stau lucrurile cu second edition sau reprint, de ce e bine să cumperi doar o anumită versiune a unui joc sau ce informații să cauți pe BGG.

Dacă însă ești jucător de mai mulți ani, lucrurile sunt mai nuanțate. E posibil ca oamenii să nu se mai adune la masa ta pentru Arkham Horror pentru că acum există Eldritch Horror și LCG-ul. Poate nu vei reuși să vinzi ediția veche a lui Stronghold sau Indonesia pentru că noile ediții îmbunătățite sunt deja pe piață și arată și se joacă mai bine. Poate îți plac piesele noi din edițiile FFG ale jocurilor lui Knizia sau poate decizi că e mai bine să păstrezi jocurile vechi cu care te-ai obișnuit. Ai sentimente contradictorii când joci Roll for the Galaxy și nu te simți pe un teren familiar, deși ai adunat sute de partide din Race for the Galaxy. Ai cumpărat plin de încântare un joc pe care scrie “deluxe” și ai descoperit că nu diferă prea mult de ediția standard mult mai ieftină și acum te simți înșelat. Ai vrea să încerci Brass în 2 jucători, dar faptul că designer-ul nu a fost de acord cu ediția publicată de EGG te cam macină. Poate Cosmic Encounter nu mai e jocul preferat al grupului de când s-a anunțat reimplementarea cu tema Game of Thrones. Sau poate te-ai săturat de zecile de re-implementări cu tema Star Wars și vrei un joc proaspăt, cu o temă mai puțin uzată și cu mecanici pe care nu le-ai văzut la fiecare colț de cutie.

În orice situație ai fi, trebuie să știi că ”new games are for new gamers”. Piața de boardgames este acum într-un punct maxim (estimată la vânzări de 3 miliarde USD anual) și continuă să crească. Culoarele de la târgul din Essen sunt tot mai pline, magazinele au ofertă tot mai diversă, proiectele pe Kickstarter sunt tot mai bine realizate. Bucură-te de ce vezi în jur și absoarbe lucrurile care te fac să zâmbești. Joacă cât poți de mult noutățile ca să înțelegi înspre ce se îndreaptă industria și revino cu drag la jocurile vechi ca să simți de unde pleacă totul.

Și comentează aici dacă crezi că mai sunt lucruri de adăugat. :)

Cheers!

Mai citește și:

2 Comments

  1. Emi

    Bine ai revenit!
    De cand am descoperit site-ul, am citit cu interes, mai toate articolele si chiar asteptam cu nerabdare, de cateva luni, sa vad un semn de viata. :)
    Mult spor la scris si daca nu sunt prea curios, pe cand un nou top 100, actualizat si completat???

    • Multumesc. Sper sa ramai in continuare un cititor fidel. :)
      Am jucat destul de putine jocuri in ultimul an (a crescut familia si am alte prioritati…), de aceea am renuntat sa fac un top 100 in 2016.
      Voi face unul in 2017 in vara, dupa ce voi epuiza tot ce e de jucat din 2016.

Leave a Comment