Acum 10 ani: o scurtă analiză a lui 2009

Acum 10 ani lucrurile erau destul de diferite pe piața de boardgames.

  1. Lansările de noutăți puteau fi urmărite cu ușurință și jucate în cursul anului.
  2. Nebunia cu miniaturi extrem de detaliate, linen finish peste tot și custom wooden pieces cu silk screening încă nu începuse.
  3. Kickstarter practic nu exista (de fapt, a luat ființă în aprilie 2009, dar abia prin 2010 au început să apară și boardgames).

Multe din jocurile publicate în acel an au rămas pentru foarte mulți jucători puncte de referință sau au marcat schimbări dramatice în piață. Și multe din aceste jocuri sunt încă tipărite și jucate în 2019. Dacă e să fiu sincer, aș spune că 2009 nu este anul meu preferat în ce privește aparițiile ludice. Nici măcar în top 10 nu cred că e. De aceea îi voi dedica maxim 1.000 cuvinte.

Dar chiar și așa, mi-e greu să-mi închipui cum ar arăta prezentul fără această “felie” importantă de istorie.

Să începem deci studiul și să aprofundăm și să savurăm detaliile.

 

Înainte de toate, e important de menționat că 2009 a fost anul în care s-a “născut” ForumBoardGames.ro

Cele mai vechi posturi pe care le pot accesa acum sunt din decembrie 2009, deci, cu un avans de 10 luni, La Mulți Ani FBG!

 

Legendary items

 

Adică acele jocuri care au devenit subiect de poveste, în umila mea opinie.

N-o să intru în detalii pentru niciunul din aceste titluri pentru că sunt extrem de cunoscute, încercați doar să vă imaginați cum ar fi arătat jocurile în prezent fără să fi existat:

Small Worldwargame pentru familie sau cum să ridici variabilitatea la rang de artă.

The Resistance – un party game care a reușit imposibila sarcină de a nu elimina jucători din joc.

Cyclades – un joc de strategie care a demonstrat cum pot conviețui armonios Euro games cu cele tematice.

Dobble – poate singurul joc care se explică în mai puțin de un minut și poate fi jucat în multiple moduri de oameni de cele mai variate vârste.

First Orchard – singurul joc (eu așa cred, aștept să mi se demonstreze contrariul) ce poate fi jucat cu succes de copii de 2 ani și nu e detestat de adulți – și care a deschis calea pentru alte jocuri dedicate începătorilor absoluți.

 

Mainstream

 

Segmentul mainstream (jocuri de familie, pentru copii, de petrecere si jocuri lejere de strategie) s-a făcut remarcat prin:

  • Apariția unuia din cele mai bune card game pentru 2 jucători: Jaipur.
  • Implementarea într-o manieră generică și ingenioasă a deducției în jurul unor componente absolut deosebite: Tobago.
  • Două jocuri de mare succes pentru copii: My First Carcassonne și The Magic Labyrinth.
  • Prima extensie standalone pentru Dominion, Intrigue.
  • Al treilea joc de tip Big Box din istorie, după Carcassonne în 2006 și Thurn und Taxis în 2008: Alhambra Big Box.
  • Un party game care a făcut oficial “telefonul fără fir” și a dat un nume respectabil lui Eat Poop You Cat (1984): Telestrations.
  • Un party game care a oficializat vulgaritatea și dezumanizarea: Cards Against Humanity.
  • Câteva jocuri care au fost retipărite sau reimplementate de-a lungul anilor (Finca, Rallyman, Castle Panic) și câteva care au făcut vâlvă la acea vreme, dar au fost uitate peste câțiva ani (Tales of the Arabian Nights, Havana, The Adventurers: The Temple of Chac).
  • Și, în fine, trei jocuri ce începeau să deschidă drumul pentru dice rolling inovator – Dice Town, Alea Iacta Est și Macao – acesta din urmă face subtil trecerea înspre capitolul despre jocuri de strategie.

 

Strategie

 

Jocurile din “carton greu” nu au lipsit în 2009.

Unele dintre ele au dispărut destul de repede în ceața timpului: Ad Astra, Peloponnes, Mr. Jack in New York, World Without End, Rise of Empires, Assyria, Valdora, Power Struggle, Revolution!.

Altele au mai rămas câțiva ani pe mesele jucătorilor, dar au fost copleșite de valul de apariții noi și/sau de lipsa retipăririi ori reimplementării: Steam, Imperial 2030, At the Gates of Loyang, Automobile, Shipyard, Vasco da Gama. Nu spun că aceste jocuri nu se mai joacă, dar numărul celor dornici să le pună pe masă e în scădere constantă. Zvonurile spun că în 2019 vom avea parte de o ediție de lux pentru Age of Steam (știu, nu e același lucru…) și de una aniversară pentru Loyang, deci e posibil să vedem o revigorare a interesului jucătorilor. Măcar pentru o vreme.

În fine, câteva dintre jocurile de strategie de acum 10 ani au primit extensii, ediții aniversare sau Big Box, iar astfel viața pe mesele jucătorilor le-a fost prelungită. Vorbesc aici despre Hansa Teutonica, Dungeon Lords, Endeavor, Carson City, Egizia și Homesteaders.

 

Tematice

 

Nu cred că există iubitor de jocuri tematice care să nu fi blestemat în Chaos in the Old World, să nu fi venerat miniaturile din Space Hulk (third edition) sau să nu fi petrecut zeci de ore buchisind Middle-Earth Quest.

Din păcate, însă, acum 10 ani nu exista avalanșa de jocuri tematice pe care ne-am obișnuit să o vedem în prezent. În afară de Claustrophobia, Stronghold, Dungeon Twister 2: Prison și Age of Conan: The Strategy Board Game, practic nu mai am despre ce să vorbesc.

Dar aș vrea să includ referințe către două abordări tematice a mecanicilor din Dominion, mai precis Thunderstone și Arctic Scavengers, ambele susținute de extensii și reimplementări ulterior, Thunderstone Quest fiind chiar publicat în 2018.

Și către două jocuri customizabile de mare succes, Warhammer: Invasion și Summoner Wars.

 

Concluzii

 

Pentru cei care se întreabă, singurele două jocuri din 2009 care îmi stau încă pe raft sunt Hansa Teutonica și Imperial 2030, deși am jucat peste 40 titluri publicate în acel an.

Dar multe alte ”consecințe” ale publicațiilor din 2009 îmi afectează existența.

Am cumpărat Dobble Kids și My First Carcassonne pentru băiatul meu, Damian.

Joc cu plăcere The Resistance: Avalon când am ocazia.

Și am susținut pe Kickstarter Thunderstone Quest și Endeavor: Age of Sail. Probabil voi face la fel pentru Egizia.

Sunt extrem de interesat de o versiune actualizată și mai puțin fiddly pentru Shipyard – eventual și o temă mai la modă.

Și aș vrea o ediție de Jaipur fără insert roz. :)

 

Asta e tot. Aștept părerile voastre. Vă mulțumesc.

Cheers!

 

PS: Dacă vă întrebați de ce nu am mai pus imagini, e din cauza politicii BGG de a nu mai permite links directe către imaginile lor. Până în momentul în care o să-mi vină vreo idee strălucită, articolele vor fi doar blocuri de text cu links. Ca în 1992.

Mai citește și:

2 Comments

  1. BoardGames-BLOG.ro a aparut pe 17 iunie 2009, inainte de FBG :)

Leave a Reply to CostyBGB Cancel Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.