Aproape cele mai bune jocuri din 2012 – top 11-20

A venit din nou momentul în care pot lua în linişte la puricat anul anterior şi prezenta jocurile care m-au impresionat cel mai mult. Deşi au rămas câteva titluri pe care mi-aş fi dorit să le încerc, dar nu am reuşit din cauza disponibilităţii (a lor sau a mea) – Al Rashid, Convoy, Edo, Targi, Trains – sunt aproape convins că mari surprize nu au cum să apară. Dacă va fi cazul (aşa cum a fost în anul 2011 cu Vanuatu, despre care sper să pot scrie curând), promit să revin cu detalii.

Cei care m-aţi urmărit cu consecvenţă poate nu veţi avea parte de surprize (mari) citind cele de mai jos pentru că în proporţie covârşitoare jocurile din top personal 20 din 2012 sunt Euro. Pe ici şi colo s-a mai strecurat câte un tematic, un party game sau un joc de cărţi. Dar nu e nici urmă de îndoială că anul trecut a fost unul excelent pentru cei care sunt îndrăgostiţi de cubuleţe de lemn şi cu atât mai mult pentru cei care adoră jocurile de dificultate mare. Haideţi să trecem în revistă mai întâi jocurile ce nu au intrat în acest top şi apoi să le analizăm pe cele 20 în ordine descrescătoare.

În ordine alfabetică, acestea sunt cele 21 care nu au reuşit să mă impresioneze mai mult de nota 7, deşi 2 dintre ele sunt în top 50, alte 3 în top 200 şi încă alte 3 în top 500: Aeroplanes: Aviation Ascendant, Android: Netrunner, Aztlán, Caro, Escape: The Curse of the Temple, Il Vecchio, Kemet, Le Havre: The Inland Port, Legacy: Gears of Time, Libertalia, Lords of Waterdeep, Love Letter, Oddville, Plato 3000, Seasons, Skyline, Star Wars: The Card Game, Sunrise City, Town Center, Uchronia, Yedo.

Nu mi-am dorit să încerc multe jocuri care au făcut vâlvă, precum War of the Ring (Second Edition), Descent: Journeys in the Dark (Second Edition), Star Wars: X-Wing Miniatures Game, Mage Wars, Mice and Mystics, Zombicide, 1989: Dawn of Freedom, Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island, Legendary: A Marvel Deck Building Game, Clash of Cultures, Rex: Final Days of an Empire, Wiz-War (eighth edition). Mi-au trebuit vreo 2 ani şi multe ore petrecute la masa de joc să realizez că nu mă împac deloc nici cu tematicele, nici cu jocurile de război şi cu atât mai puţin cu cele cooperative. Dacă unii dintre voi sunteţi dezamăgiţi să citiţi aceste lucruri, sper că mulţi alţii aţi devenit cu atât mai curioşi să aflaţi care sunt cele 20 pe gustul meu. Să-i dăm deci drumul!

Locul 20 – Myrmes

Top 300 BGG, weight 3.3, designer Yoann Levet

Cu o temă puţin exploatată şi mecanici ce o pun în evidenţă, jocul nu stă deloc rău nici pe partea grafică. În mare parte un exerciţiu solitar de optimizare unde jucătorii nu se intersectează decât rareori, jocul se axează pe managementul resurselor şi action point allowance system. Timp de 3 ani calendaristici traduşi în 9 runde extrem de intense, jucătorii îşi construiesc muşuroiul de furnici, se luptă cu gângăniile de prin grădină, împrăştie feromoni şi adună mâncare pentru inevitabilul sezon rece. Un joc bun pentru ce îşi propune, dar avem 19 mai bune.

Locul 19 – New Amsterdam

Top 1100 BGG, weight 3.1, designer Jeffrey D. Allers

Sunt multe lucruri care se pot face plăcute în acest joc. Pe partea estetică avem piese voluminoase de lemn, o planşă frumos ilustrată şi o simbolistică foarte intuitivă. Pe partea de gameplay avem licitaţii pentru dreptul de a executa acţiuni, competiţie teritorială în oraşul emergent, resource management şi set collection – exploatăm pământul, facem comerţ cu indienii şi cu cei rămaşi pe bătrânul continent. Lucrurile nu sunt deloc complicate, dar avem multe piese în continuă mişcare şi multiple aspecte ce trebuie urmărite pentru a nu rămâne în urmă cu scorul. Un joc ce nu aduce multe lucruri noi, dar combină într-un mod plăcut multe mecanici mai vechi.

 

Locul 18 – Copycat

Top 700 BGG, weight 2.7, designer Friedemann Friese

Se ia ce e mai bun din cele mai populare jocuri (deck building din Dominion, achiziţia de cărţi din Through the Ages, worker placement din Agricola, stimularea acţiunilor neutilizate din Puerto Rico) şi se foloseşte drept temă un subiect ce i-a afectat în egală măsură pe români şi germani în ultima vreme: plagierea lucrărilor de doctorat. Jocul nu are nimic strălucitor nici din punct de vedere al mecanicilor, nici pe partea grafică. Dar îmi place că dl. Friese a găsit o formă de protest pe gustul meu şi a luat atitudine creând un joc frumos despre nişte fapte urâte.

 

Locul 17 – Antike Duellum

Top 700 BGG, weight 2.9, designer Mac Gerdts

Un joc de strategie clădit pe sistemul mai vechiului Antike, făcut pentru numai 2 jucători şi… aproape un wargame. Poate dacă nu erau atât de multe resurse de gestionat şi luptele se făceau cu zar, amatorii de wargames i-ar fi dat o şansă. Dar aşa va rămâne un joc ce atrage atenţia celor care nu se dau în lături de la lupte în care se moare întotdeauna 1:1, nu se feresc să jongleze cu 3 resurse şi sunt conştienţi că un război se poate câştiga de multe ori numai la nivel tehnologic sau fără măcar să declanşezi vreodată un conflict. Sper să îmi găsesc un partener stabil de joacă şi să scriu un review detaliat în curând, până atunci puteţi citi nişte impresii despre prototip.

 

Locul 16 – Ground Floor

Top 600 BGG, weight 3.7, designer David Short

Jocul încearcă să ne convingă că nu muncitorii sunt neapărat importanţi într-un worker placement, ci timpul de muncă pe care aceştia îl generează şi care poate fi utilizat în diverse cantităţi pentru a obţine informaţii şi bani, pentru a promova compania prin marketing, pentru a produce şi comercializa marfă în condiţiile unei pieţe instabile – toate acestea pentru a obţine şi mai multe informaţii şi bani ce se reinvestesc în afacerea tot mai prosperă. Creat la standardul deosebit de calitate cu care TMG ne-a obişnuit, jocul este un economic arătos şi foarte tematic.

 

Locul 15 – The Resistance: Avalon

Top 100 BGG, weight 1.8, designer Don Eskridge

Jocul original a fost pentru mine o surpriză foarte plăcută pentru că Mafia (sau Werewolf) este jocul căruia i-am dat cea mai mică notă posibilă. Nu concep ca într-un joc ce durează mai mult de un ceas să se elimine jucători, iar aceştia să nu aibă nimic mai bun de făcut decât să se uite la cei rămaşi. The Resistance a rezolvat cu brio această problemă şi a plasat acţiunea într-un viitor utopic, iar Avalon o mută în vremea regelui Arthur. Principala diferenţă faţă de jocul original o reprezintă personajul Merlin care ştie cine sunt “the baddies”, dar nu poate oferi indicii directe pentru că riscă să fie asasinat de aceştia. Un twist foarte interesant şi un personaj greu de jucat bine. Aşteptaţi-vă la un review în curând.

 

Locul 14 – Morels

Top 500 BGG, weight 1.8, designer Brent Povis

În mod normal nu sunt un mare fan al jocurilor ce pot fi catalogate drept “drăguţe”, dar Morels este o excepţie ce nu mi-e ruşine să o recunosc. Culesul de ciuperci în pădure pe timp de zi sau noapte, vinderea sau gătirea lor cu unt şi cidru de mere, evitarea celor otrăvitoare, managementul unei mâini de cărţi niciodată îndestulătoare, toate aceste lucruri îl recomandă drept unul din cele mai bune jocuri de cărţi pentru 2 jucători. Ajută mult şi grafica şi viteza rapidă cu care lucrurile se succed şi deciziile ce presupun aproape întotdeauna un mic compromis. Un review detaliat găsiţi aici.

 

Locul 13 – Ascension: Immortal Heroes

Top 850 BGG, weight 2.4, designer Robert Dougherty, John Fiorillo, Justin Gary, Brian M. Kibler

Aventura începută în 2010 al cărei scop era uciderea lui Samael continuă 3 ani mai târziu – şi ceva îmi spune că ne vom reîntâlni cu ea inclusiv în 2014 şi poate chiar mai departe. Immortal Heroes continuă să aducă mici inovaţii sistemului de joc, cea mai reprezentativă fiind eroii Soul Gems – fantome ale războinicilor din seturile anterioare. În rest, avem alţi eroi, Constructs şi monştri numai buni de adăugat jocului Storm of Souls pentru a crea combos care de care mai interesante şi mai devastatoare. Un review detaliat găsiţi aici.

 

Locul 12 – Thunderstone Advance: Towers of Ruin

Top 150 BGG, weight 2.7, designer Edward Bolme, Mike Elliott, Mark Wootton

Sistemul Advance ia jocul vechi şi îl duce într-o altă dimensiune, oarecum în afara zonei de confort cu care cele 2 jocuri şi 4 expansiuni din seria anterioară ne-au obişnuit. Eroii de tip Militia nu mai sunt atât de slabi şi vulnerabili, au devenit mai uşor de convertit în eroi de poveste şi o nouă opţiune e disponibilă acum jucătorilor care aşteaptă cărţile potrivite pentru a se înfrunta cu bestiile din dungeon: prepare – adică faci discard unor cărţi în aşteptarea altora mult mai bune. Advance se adresează jucătorilor experimentaţi şi nu se fereşte să arunce pe masă nişte suprize foarte plăcute încă din setup-ul recomandat pentru primul joc. Musai de încercat dacă aveţi 90 minute libere şi mintea limpede pentru o aventură destul de dificilă. Review în curând.

 

Locul 11 – Noblemen

Top 1000 BGG, weight 3.1, designer Dwight Sullivan

Poate numai faptul că jocul încă nu are reguli oficiale pentru 2 jucători şi nu am apucat să-l încerc de mai multe ori mă împiedică să îl plasez mai sus în acest top. În cursa pentru VPs jucătorii îşi dezvoltă patrimoniul plasând pajişti, păduri şi grădini, contruiesc clădiri impozante, taxează domeniul nobiliar sau se implică în tot felul de intrigi ce generează resurse sau avantaje temporare. Prin tile placement se creează domenii vaste, player screens contribuie cu succes la tema nobiliară, iar sesiunile de scoring sunt pline de tensiune şi neprevăzut. Sper ca partidele ulterioare să-mi confirme părerea foarte bună formată după prima încercare.

Aici se încheie prima parte a topului 20, urmează în câteva zile o analiză a celor mai bune 10 jocuri publicate anul trecut. Vă reamintesc la final că toate jocurile discutate aici se pot aduce la comandă de către Regina şi Nebunul, unele dintre ele fiind deja în oferta curentă sau chiar pe stoc – Myrmes, Copycat, Resistance: Avalon, Thunderstone Advance. Daţi iama!

Sursă foto: BoardGameGeek

Mai citește și:

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.