Ascension – tărâmuri dezvăluite și zorii campionilor

Disclaimer: articolul își propune doar să prezinte factorul de noutate din ultimele două seturi Ascension. Nu voi discuta mersul jocului și mecanici sau cum se prezintă seturile mai vechi. Pentru asta aveți prezentările lui Tom Vasel pe BGG sau puteți cerceta articolele mele: sezonul 1, sezonul 2, sezonul 3.

 

În urmă cu un an mi-am cumpărat Realms Unraveled și de atunci l-am jucat de vreo 60 ori (90% în mediu digital). În urmă cu o lună mi-am instalat pe telefon Dawn of Champions și de atunci l-am jucat de vreo 50 ori, atât ca joc standalone, cât și în combinație cu RU. Acum sunt pregătit să vă prezint ambele jocuri și să vi le recomand din toată inima: combinația dintre cele două seturi aduce cea mai explozivă experiență Ascension de până acum, dar trebuie să fiți pregătiți pentru trei lucruri:

  • Abilitatea multi-unite este over-powered și Adayu the Serene e un erou ce “sparge” jocul – am reușit scoruri de 10 ori mai mari decât în celelalte seturi.
  • Gameplay-ul este mai dependent de noroc ca niciodată.
  • Dacă varianta preferată de joc este cu maxim de VPs în pool (60 pe jucător), pregătiți foaie și pix pentru a ține evidența resurselor pe care le generați în ultimele runde.

Și acum că am tras concluziile în primul paragraf, să discutăm în detaliu despre ce aduce nou fiecare set.

Mai întâi, avem binevenite schimbări la nivel de grafică și layout:

  1. Cărțile de început au margine albă, cele tot timpul disponibile și cele care reprezintă upgrade au margine gri, cele din deck-ul central au margine neagră. Astfel, reorganizarea cărților la finalul partidei e mult mai simplă.
  2. Toate cărțile au tipul prezent la mijlocul cărții (în celelalte seturi eroii aveau text la stânga, iar constructs la dreapta), iar fundalul e deosebit pentru cele două tipuri de cărți: eroii au text negru pe fond deschis, constructs au text alb pe fond închis.

De precizat că aceste schimbări sunt încluse în Apprentice Edition și în edițiile de colecție (cea pentru primul sezon a apărut în 2014, cea pentru sezonul doi apare peste câteva luni), deci dacă vreți o schimbare la față pentru Ascension, se poate – dar fiecare ediție de colecție costă cam 100 EUR.

 

Realms Unraveled vine cu 4 modificări majore:

  • Eroi ce pot primi upgrade: fiecare facțiune are câte un erou cu cost 1 ce se transformă într-o versiune mai bună dacă înainte de a-l juca într-o tură jucăm un erou din aceeași facțiune. În plus, pentru fiecare facțiune eroul cel mai puternic poate fi îmbunătățit îndeplinind condiții specifice. Rise of Vigil și Darkness Unleashed aveau și ele posibilități de upgrade, dar acolo costul era resursa specifică – energia.
  • Constructs ce pot primi upgrade: toate aceste constructs au cost 4 și se îmbunătățesc jucând într-o tură 2 eroi din aceeași facțiune.
  • Eroi ce aparțin de două facțiuni în același timp.
  • Abilități multi-unite care se declanșează la fiecare erou din aceeași facțiune jucat în aceeași tură.

Dawn of Champions vine tot cu 4 modificări majore:

  • Monștri ce aparțin de o facțiune.
  • Constructs cu două facțiuni în același timp.
  • Fiecare facțiune are câte un campion ce intră în joc la un moment dat și fiecare jucător primește la începutul jocului o planșă care explică condițiile de recrutare a campionului.
  • Abilități rally care se declanșează în anumite condiții și care permit obținerea gratuită de cărți din facțiuni specifice.

Rally funcționează cam așa: atunci când cumpăr o carte și pe ea scrie Rally: Mechana, dacă următoarea carte ce vine din deck e Mechana, o cumpăr gratis – sau o înving imediat. De asemenea, rally devine abilitate implicită pentru facțiunea primită la începutul jocului după ce adun 8 puncte de prestigiu (a nu se confunda cu VPs), prestigiu care se obține atunci când cumpăr sau înving o carte ce aparține facțiunii mele. Din acel moment la fiecare achiziție a unei cărți din facțiunea de început avem rally pentru cărți din aceeași facțiune care o înlocuiesc în zona centrală. În condițiile în care Realms Unraveled e plin de eroi multi-facțiune și Dawn on Champions conține eroi și constructs multi-facțiune, e clar că șansele de a avea succes la rally sunt destul de mari.

 

Dacă în primele 3 sezoane de Ascension norocul se manifesta sub forma cărților ce devin disponibile pentru cumpărare și a luck of the draw din deck-ul personal, în sezonul 4 lucrurile o cam iau razna. Iată de ce:

  • Rally e imprevizibil: când se activează poți să primeși o carte cu cost 1 sau o carte cu cost 8.
  • Rally poate fi înlănțuit fără ca jucătorul să planifice ceva: se activează și iei o carte care are rally la rândul ei, următoarea are din nou rally și tot așa. Cel mai lung lanț pe care l-am reușit a fost de 5 cărți.
  • Multi-unite poate fi devastator: Dhartha the Eternal (erou Enlightened, cost 7) are o abilitate care permite întoarcerea unei cărți din deck și cumpărarea/înfrângerea ei automată – și asta se întâmplă pentru fiecare erou Enlightened jucat în aceeași tură.
  • Adayu the Serene (erou obținut după înfrângerea Adayu the Tormented, cost 7) are multi-unite pe toate facțiunile: dă rune pentru Mechana, putere pentru Void, VPs pentru Lifebound și draw card pentru Enlightened. Și la rândul lui face lanțuri cu celelalte cărți care au multi-unite.
  • Daybreak Askara (erou Enlightened, cost 5) îmi permite să copiez efectul unui erou pe care l-am jucat în aceeași tură, iar dacă eroul e Enlightened efectul se copiază de 2 ori – deci pot avea în joc 3 Adayu sau 3 Dhartha la un moment dat.
  • Cetra, Matron of Stars (erou Lifebound, cost 7) are multi-unite pe cumpărarea gratuită a unui erou și punerea lui pe draw deck.
  • Conversion Port (Mechana Construct, cost 7) îmi spune că pentru mine toate constructs au toate facțiunile. Dacă aș avea rally pe oricare din Enlightened sau Void sau Lifebound ar însemna un boost de vreo 35 cărți potențiale care pot primi rally dintr-un deck de 200. Mechana e facțiunea cu cele mai multe constructs, deci acolo avantajul va fi mai mic, de vreo 20 cărți din 200.

Să nu credeți însă că fiecare joc va include toate aceste cărți și un singur jucător le va lua pe toate. Nicidecum. De fapt, se întâmplă destul de rar ca Adayu să fie alături de Dhartha. Și foarte rar atunci când combinăm cele două seturi, pentru că numărul de cărți din deck-ul central se dublează. Dar situații fericite apar uneori și ele reprezintă ocazii de a face scoruri foarte mari.

Câteva cuvinte despre cei 4 campioni: sunt cărți bune, dar nu extraordinare. De fapt, două dintre ele (Void și Enlightened) devin destul de inutile în a doua jumătate jocului și e bine să le faceți banish. Partea interesantă e că eroii intră în joc la acumularea de cantități variabile de prestigiu (4 pentru Void și Mechana, 3 pentru Lifebound, 2 pentru Enlightened), deci s-a lucrat puțin la echilibrare. Iată ce fac ele în detaliu:

  • Void: tragi 2 cărți, apoi discard una, apoi banish la ceva din discard pile. Ca de obicei în această facțiune, accentul se pune pe deck thinning.
  • Mechana: primești 2 rune și 2 power, apoi tragi o carte dacă ai 2 constructs. Cum Mechana e facțiunea cu cele mai multe constructs, cartea încearcă să tragă puțin balanța în favoarea eroilor.
  • Lifebound: primești 1 punct și tragi o carte, repeți dacă faci unite. O carte ce seamănă destul de mult cu Snapdragon Witch (cost 5) din Realms Unraveled: 1 punct + o carte, apoi încă o carte dacă ai cele mai multe VPs.
  • Enlightened: banish la o carte din mână și înlocuirea ei cu Mystic sau Heavy Infantry. Acest campion e aproape copia unui erou EnlightenedVoid din Dawn of Champions, Guide of Lost Souls (cost 3) care are în plus posibilitatea de banish din discard pile.

În momentul de față n-aș putea spune că o facțiune e mai puternică decât celelalte. Am câștigat cu toate și am pierdut cu toate. De fapt, îmi permit să trag o paralelă cu Imperial Settlers: dacă îți vin cărți bune și combinații puternice la momentul oportun, fiecare facțiune pare overpowered. Dar niciuna nu e. În schimb ți oferă șansa de a merge pe un drum, de a alege o specializare și de a te ține de ea până la final. Sigur că Void e facțiunea care ajută la deck management prin banish și Lifebound e facțiunea care nu are eroi ce dau power, dar niciodată cărțile din centru nu vor fi exact așa cum îți dorești. În plus, eroii multi-facțiune fac alegerile mult mai simple și deviațiile de la specializare mai naturale: după ce ai luat un erou Lifebound-Mechana, e la îndemână să iei și unul Mechana cu multi-unite sau unul Lifebound-Void cu efect banish. Iar dacă faci rost de Adayu o să ai nevoie de toate facțiunile pentru a maximiza scorul: Enlightened ca să tragi cărți, Mechana ca să obții rune, Void pentru power și Lifebound pentru VPs și eroi gratis.

 

Modul meu preferat de a juca Ascension este în 2 jucători cu 120 VPs în pool. Jocul durează astfel cam 18-20 runde (numai 12-15 cu 60 VPs în pool) și simt că se pune mai mare accent pe optimizarea deck-ului și creșterea importanței cărților care permit banish. Ca un mic comentariu referitor la particularitățile celor două seturi în discuție: Realms Unraveled nu permite banish direct din mână, doar din discard pileDawn of Champions are tot timpul un “sau” între hand și discard pile.

Scorul maxim ce l-am obținut jucând primele 2 sezoane Ascension a fost de vreo 300 puncte. În sezonul 3 am reușit peste 500. Dar combinând Realms Unraveled cu Dawn of Champions am trecut de 5.000, iar dacă joc doar RU standalone ajung înspre 2.000.

Cauza este simplă: abilitatea multi-unite este extrem de puternică, iar efectele lui Adayu sunt copleșitoare (n-o să spun că e broken că nu îmi place conceptul). Am avut partide unde în ultima tură aveam peste 100 cărți active în fața mea (la fiecare erou Enlightened jucat mai tragi o carte de la Adayu the Serene) și generam peste 200 rune și la fel de mult power. Emri Demonsbane (erou Void, cost 7) îmi permite să înving monștri din Void ca și cum ar fi disponibili, apoi reintră în deck. Dacă am ajuns la finalul deck-ului central, pot învinge până nu mai am power aceeași monștri care îmi dau chiar și peste 60-70 puncte dintr-o dată: câte 2 puncte pe fiecare erou pe care l-am jucat în tura curentă dintr-o singură facțiune (Sower of Betrayal). Deci nu numai eroii au multi-unite.

Poate fi Adayu reparat? De fapt, nici nu cred că el e problema. Multi-unite e abilitatea care face ca lucrurile să se înlănțuie nebunește, Adayu e doar catalizatorul acestor reacții. Puteți încerca să jucați fără el, de exemplu. Sau puteți să considerați că multi-unite e de fapt unite simplu, adică se întâmplă numai la primul erou din aceeași facțiune, nu la toți (asta a făcut Dawn of Champions în ideea de a mai îmblânzi lucrurile). Cred că ar fi o soluție care ar preveni scorurile enorme, dar ar înlătura și o bună parte din excitement și book keeping. Depinde ce vă doriți.

 

Cele două seturi noi nu prea sunt recomandate începătorilor. Sunt destul de multe lucruri de explicat și suficient text pe cărți, iar partidele nu vor curge fluid. În schimb, cei care au stors tot ce se putea din primele trei sezoane au acum parte de o gură de aer proaspăt, de o schimbare la față (la propriu și la figurat). Concentrarea pe o anume facțiune este încurajată încă de la început, eroii și constructs cu dublă apartenență sunt foarte tentanți, sinergiile între cărți multe și puternice.

Despre costurile de achiziție nu pot spune lucruri bune. Ascension rămâne în continuare un joc scump, 350 lei pentru ambele seturi ce conțin vreo 400 cărți, niște piese din acril și două planșe inutile e mult – Legendary Encounters, de exemplu, costă mai puțin și vine cu mai multe cărți. Thunderstone Advance are 500 cărți, o planșă foarte utilă și tokens și costă 250 lei. Pe de altă parte, nu știu dacă se pot juca 100 partide de Legendary sau Thunderstone fără probleme așa cum se poate face cu cele două Ascension. Sau dacă alte jocuri la același nivel de preț aduc la fel de multe satisfacții pe partea de deck building, hand management, combos și snow ball effects. Poate un sfat bun e să-l încercați mai întâi pe tabletă în forma digitală și apoi să decideți dacă jocul fizic merită banii. AI-ul e destul de bun ca să facă partidele interesante, plus că există mod de joc online dacă aveți parteneri.

În concluzie: bun de avut în colecție dacă banii prisosesc. Excelent și bombastic la gameplay. Mind blowing la combos.

Mai citește și:

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.