Cele mai bune 23 jocuri apărute în 2018

Mi-e tot mai greu să fac topuri și ierarhii, în special atunci când grupul de jocuri analizat este unul extrem de eterogen. De exemplu, aparițiile lui 2018 sau top 100 all time. Lucrurile devin mai simple și mai ușor de gestionat atunci când împart un astfel de grup în bucățele ce au o oarecare omogenitate și sunt și mai ușor de digerat. Iar apoi îmi dau seama că pot ierarhiza atât bucățelele unele față de altele, cât și componentele lor.

Dar un top “cele mai bune jocuri din 2018 ierarhizate definitiv” tot refuz să fac. Oricum “definitiv” n-o să fie, plus că nici nu am terminat de jucat tot ce mi-am propus.

Dar am găsit 23 jocuri ce-mi plac și pe moment stau în colecție. Unele vor pleca în viitor, asta e inevitabil, altele vor fi înlocuite de reimplementări și apariții noi. Ce e sigur, e că în acest moment nu m-aș despărți de niciunul.

Reimplementări

Pe de o parte, mi se pare extrem de simplu să reimplementezi un joc bun. Ai ingredientele deja pregătite, succesul e dovedit, tot ce trebuie să faci e să găsești o rețetă mai bună (al naibii de dificil) și să nu o dai în bară cu componentele (mai greu decât crede lumea).

Pe de altă parte însă, atât de multe jocuri au eșuat încât sunt convins că nu e deloc simplu să menții ștacheta sus atunci când e deja la mare înălțime. Efortul combinat depus de designer și publisher e admirabil pentru aceste 6 titluri care sunt printre cele mai reușite apariții ale anului:

Brass: Birmingham
New Frontiers
Yellow & Yangtze
Thunderstone Quest
Endeavor: Age of Sail
Gentes: Deluxified Edition

Jocuri de strategie

Pentru că am petrecut foarte mult timp jucându-mă în proporție covârșitoare doar jocuri de strategie, la un moment dat am început să nu mai văd așa de clar inovația, elementele distincte, mecanicile noi si deosebite. Riscam să cad în prăpastia “I’ve seen this shit before” și să rămân acolo, surd și orb la schimbări și subtilități. Așa că mi-am lărgit orizonturile și încerc să pun pe masă și altfel de teme, mecanici și genuri. Drept consecință, am început să văd mai clar nuanțele și detaliile, plus că mă întorc cu mult mai multă bucurie la partidele de heavy Euros.

Din cele 6 jocuri de strategie care mi-au atras atenția, doar unul este creația unui designer despre care nu știam nimic. Restul sunt prieteni vechi. Domnule Schwer, bine ai venit în viața mea! Doamnă Brasini și domnilor Suchy, Luciani, Pfister, Gigli, Tascini – mă bucur să vă revăd!

Underwater Cities
Newton
Blackout: Hong Kong
Coimbra
Teotihuacan
Crown of Emara

Jocuri de cărți

N-am stat să analizez în detaliu, dar cred că hand management este mecanica preferată. Nu worker placement, nici variable player powers (atât de omniprezentă în ultima vreme), nici tile placement sau deck/pool building. Cea mai mare provocare se ascunde în spatele acestei premize simple: uite niște lucruri pe care le poți folosi acum sau mai târziu, într-o ordine sau în alta, cu costuri și rezultate diferite în funcție de momentul introducerii în joc. Do your best.

De aceea, 7 din cele 12 jocuri menționate mai sus conțin hand management. Și tot de aceea, vă recomand alte 3 jocuri de cărți:

Everdell
Star Realms: Frontiers
Ascension: Year 7 (compus din Delirium și Deliverance)

Miscellaneous

În afară de Azul și Blue Lagoon, care sunt alegeri destul de evidente datorită pedigree-ului, poate mulți dintre voi n-ar fi crezut că voi recomanda jocuri cooperative, dice chuckers, roll’n’writes sau jocuri de deducție. Dar nu am cum să nu o fac, pentru că sunt producții excelente, design-uri rafinate sau ingenioase, idei dospite îndelung și implementări atât de reușite.

În plus, biblioteca mea are nevoie de variație acum că pruncul crește și în curând vom reuși să stăm la masa de joc ca doi egali.

Iată recomandările mele:

Ganz schön clever
Azul: Stained Glass of Sintra
Cryptid
The Mind
Reef
Dice Throne: Season Two
Blue Lagoon
Menara

Asta e tot.
Vă mulțumesc.

Cheers!

P.S.: Pentru cei curioși, acestea sunt jocurile pe care am decis să nu le păstrez/adaug în colecție sau față de care am oarecare rezerve, din diverse motive: Architects of the West Kingdom, Carpe Diem, Century: Eastern Wonders, Cerebria: The Inside World, CO₂: Second Chance, Crusaders: Thy Will Be Done, The Estates, Gizmos, Gùgōng, KeyForge: Call of the Archons, Shards of Infinity, Smartphone Inc.

Mai citește și:

2 Comments

  1. DN

    La ce player count ai jucat Everdell? Cum ti s-a parut ca se scaleaza? (n-am jucat jocul, sunt curios).

    • Doar in 2 jucatori.
      Nu simt nevoia sa-l joc in mai multi pentru ca nu cred ca aduce vreun beneficiu, doar creste timpul intre ture si scade posibilitatea de a planifica ceva pe termen mai lung.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.