Cele mai bune jocuri din 2012 – top 10

Dacă partea inferioară a top 20 a avut o structură destul de eterogenă cu jocuri Euro, tematice şi jocuri de cărţi, nu acelaşi lucru îl pot spune şi despre jocurile din top 10. Aici lucrurile stau destul de tranşant: avem numai jocuri Euro de dificultate medie (locurile 5-10) şi mare (locurile 1-4). M-aş bucura foarte tare ca fiecare an să fie la fel de bun ca 2012, dar trebuie să fiu realist. În ce-l priveşte pe 2013 am speranţe mari pentru că am in vizor deja vreo 2 duzini de jocuri cu mult potenţial, iar marile nume de la Essen încă sunt ţinute secrete.

Pe de altă parte, aş fi tare curios să aflu ce jocuri au ajuns în top 10 al fiecăruia dintre voi, cei care mă citiţi, sunt convins că am trecut cu vederea multe jocuri interesante şi de-abia aştept să primesc recomandări argumentate solid. “Loviţi-mă” deci cu topurile voastre. Şi daţi-mi voie să vorbesc puţin despre al meu.

Locul 10 – Suburbia

Top 200 BGG, weight 2.7, designer Ted Alspach

Un joc relativ simplu, ale cărui decizii se bazează în cea mai mare parte a timpului pe cantitatea de bani disponibilă: dacă ai reuşit să fii prosper, îţi vei permite să cumperi cele mai scumpe şi mai eficiente clădiri; dacă nu ai bani, va trebui să analizezi bine problema şi să iei cea mai bună decizie în contextul suburbiilor existente, a scopurilor publice şi ascunse ce vrei să le îndeplineşti şi a planurilor pe termen mediu pe care ai îndrăznit să le faci. Nu ezita să cheltui un ban în plus acum dacă asta înseamnă un bonus gras pentru tine sau o piedică în calea adversarilor. Scurt, uşor de explicat şi nu la fel de uşor de echilibrat până la final. Review în detaliu în curând.

Locul 9 – Snowdonia

Top 450 BGG, weight 3.0, designer Tony Boydell

Dacă disponibilitatea jocului nu ar lăsa de dorit, cu siguranţă am auzi mai multe despre acest worker placement fără pretenţii prea mari, dar care reuşeşte să îi farmece pe cei care caută jocuri interesante de dificultate medie. Povestea e clasică: adună resurse, construieşte cu ele la momentul oportun, strânge posibilităţi de scoring la final. Dichisul e în e influenţa pe care jocul însuşi o exercită prin acţiuni ce aproprie tot mai mult finalul şi prin vreme schimbătoare ce permite mai multe sau mai puţine acţiuni în turele viitoare. De încercat în orice configuraţie de la 2 la 5, pentru că scalabilitatea e asigurată. Review pe îndelete în curând.

Locul 8 – Ginkgopolis

Top 300 BGG, weight 2.9, designer Xavier Georges

Cine-ar fi crezut că hand management se poate împleti atât de frumos cu simultaneous action selection şi area control? Cu toţii trebuie să contribuim la dezvoltarea oraşului futurist ce se înalţă şi se lăţeşte după cum ne dorim, se separă în cartiere distincte şi se reîmpleteşte în zone comune ce nu le anticipam. Devenim tot mai eficienţi pe masură ce construim tot mai mult, dar acelaşi lucru se întâmplă şi cu adversarii noştri şi e greu să fii tot timpul cu un pas în faţă. Greu de spus cine e cel mai bun city planner, la fel cum e greu de spus cine e cel mai bun tactician. Experienţa nu poate decât să ajute, aşa că e bine să construiţi, construiţi, contruiţi. Un review detaliat găsiţi aici.

Locul 7 – Keyflower

Top 100 BGG, weight 3.3, designer Sebastian Bleasdale & Richard Breese

Nu te întâlneşti de multe ori cu jocuri în care trebuie să alegi dacă foloseşti acelaşi set de piese atât pentru licitaţii, cât şi pentru worker placement. Dar farmecul jocului nu se opreşte aici, pentru că este un city builder ce oferă multe oportunităţi de interacţiune indirectă, decizii pe muchie de cuţit şi furtişag de oportunităţi de sub nasul adversarului. Cel mai bun joc din seria Key vine şi cu o grafică reuşită, un aspect impozant când e întins pe masă şi reguli intuitive. Un review detaliat găsiţi aici.

Locul 6 – The Palaces of Carrara

Top 900 BGG, weight 2.7, designer Michael Kiesling & Wolfgang Kramer

Pentru producţia acestui joc nu s-a făcut niciun compromis şi niciun rabat de calitate. Cartoane groase şi frumos ilustrate, o cutie încăpătoare şi bine compartimentată, piese de lemn şi de plastic excelent executate. Pe partea de gameplay lucrurile stau la fel de bine, mecanici simple precum tile placement şi set collection se simt surprinzător de proaspăt având în vedere atât vechimea lor pe piaţă, cât şi “vechimea” celor 2 designers, de-acum intraţi în rândul clasicilor. Un joc ce se termină atunci când jucătorii decid (dar numai după îndeplinirea anumitor condiţii) şi care vine cu posibilităţi spectaculoase de scoring. Un review detaliat găsiţi aici.

Locul 5 – The Manhattan Project

Top 250 BGG, weight 2.9, designer Brabdon Tibbets

În cursa mortală pentru construirea celor mai eficiente arme nucleare vor prolifera numai cei care ştiu să facă un management bun al resurselor, să profite de oportunităţile oferite fără a avea scrupule şi să-şi saboteze adversarii prin acţiuni de spionaj şi bombardament fără a se gândi la consecinţe. Primul joc ce presupune un element de voinţă din partea jucătorilor pentru a înlătura muncitorii de pe planşă şi unul din puţinele Euro cu interacţiune directă. Avem muncitori specializaţi, zone de lucru comune şi personale, acţiuni ce le oferă beneficii şi celorlaţi jucători. Un joc deosebit, inovator, cu o temă interesantă. Un review detaliat găsiţi aici.

Locul 4 – CO2

Top 350 BGG, weight 3.9, designer Vital Lacerda

Tema este unică, jucătorii sunt companii internaţionale ce concurează pentru supremaţie energetică pe 6 continente construind centrale electrice eficiente şi luptând cu poluarea în creştere. Se propun proiecte, se implementează la faţa locului, se construiesc centrale, se participă la summits în condiţiile în care banii sunt puţini, cunoştinţele tehnice greu de obţinut şi Naţiunile Unite supraveghează şi reglementează piaţa. Multe oportunităţi de a profita de pe urma deciziilor celorlalţi jucători, multe ocazii de a planifica în avans şi de a face răsturnări spectaculoase de situaţie. Grafică extraordinară, componente solide, un joc economic de mare fineţe. Un review detaliat găsiţi aici.

Locul 3 – Tzolk’in

Top 20 BGG, weight 3.5, designer Simone Luciani & Daniele Tascini

Mecanica worker placement urcă încă un pas înspre rafinament şi interacţiune subtilă. Acţiunile de plasare de muncitori nu mai au loc după sistemul “pune muncitor, execută acţiunea”, ci apare o dinamicitate care e controlată de jucători. Decizia de a efectua sarcina de muncă poate fi amânată pentru momente de mai mare prosperitate, eficienţa muncitorilor poate fi crescută prin avansuri tehnologice, strategiile posibile merg dincolo de aparenţe. Un joc ce mă aşteptam să iasă din mâna unor designers cu experienţă, nu din creierele unor necunoscuţi. Un review detaliat găsiţi aici.

Locul 2 – The Great Zimbabwe

Top 550 BGG, weight 3.8, designer Jeroen Doumen & Joris Wiersinga

După Antiquity şi Roads & Boats era doar o chestiune de timp până când cei doi olandezi să producă un joc ce împrumută elemente din ambele jocuri şi le face o idee mai accesibile. Lupta strânsă pentru resursele limitate încă există, logistica transporturilor încă are o importanţă covârşitoare, dar setul de reguli este mult mai accesibil. Grafica este la mare înălţime, interacţiunea între jucători este de o eleganţă deosebită, subtilităţile şi oportunităţile multiplelor combinaţii extrem de interesante evocă mută experienţă în procesul de boardgame design. Păşim pe un teren rezervat celor care au răbdare să exploreze fineţuri greu de descris în cuvinte. Un review detaliat găsiţi aici.

Locul 1 – Terra Mystica

Top 20 BGG, weight 3.8, designer Jens Drögemüller & Helge Ostertag

Sunt un mare fan de civilization şi city builders şi jocul de faţă nu dezamăgeşte la niciun capitol. Reguli multe care au sens în contextul fantasy în care acţiunea se desfăşoară, decizii ce trebuie luate cu maxim de discernământ, multe rase ce oferă provocări şi oportunităţi unice. Două ore de creier pus pe jar în condiţiile în care trebuie să jonglezi cu 4 resurse diferite, 7 forme de relief ce pot fi transformate, 4 feluri de clădiri ce pot fi construite, abilităţi şi situaţii deosebite de la un joc la altul. Un design ce impresionează prin complexitate, arbore decizional, oportunităţi şi subtilităţi de interacţiune între jucători. Fiecare şansă oferită ţie personal de a te dezvolta îi poate oferi adversarului oportunitatea de a executa o acţiune cu potenţial distructiv datorită adiacenţei, dar adiacenţa este în acelaşi timp un lucru benefic. Cel mai bun joc al anului, unul din cele mai complexe jocuri Euro făcute vreodată. Un review detaliat găsiţi aici.

Ca de obicei, nu uitaţi de titlurile ce se găsesc chiar acum în oferta Regina şi Nebunul (Ginkgopolis, The Palaces of Carrara, CO2 şi Tzolk’in) şi comandaţi-le cu încredere pe celelalte, pentru că vi se vor aduce dacă e omeneşte posibil.

Spor la joacă!

Sursă foto: BoardGameGeek

 

Mai citește și:

3 Comments

  1. Mie Tzolk’in mi se pare un joc putin “overrated”. E adevarat ca e singurul pe care l-am jucat din “top 10”-ul de aici si e adevarat ca l-am mai vazut si in alte topuri de afara, la fel de bine cotat. Vine intr-adevar cu o mecanica interesanta, care iti ia ochii, dar nu e foarte convingator.
    p.s.: te rog sa iei comentariul meu ca pe unul al unui bord-gamer incepator.

    • Multumesc pentru comentariu. Ar fi interesant sa aflam de ce crezi ca e overrated. :)
      Si, bineinteles, te invit sa incerci si celelalte jocuri discutate aici, e posibil sa gasesti multe pe placul tau.

  2. Pentru ca, eu unul, m-am plictisit mai repede de el decat de alte jocuri :).
    Repet, nu am jucat niciunul din celelate jocuri din top 10.
    Cele bune!

Leave a Comment