Essen 2013 – 30 de titluri care merită urmărite – partea a doua

Dacă primul set de 15 jocuri a fost uşor de selectat, nu acelaşi lucru pot spune despre următoarele 15 titluri. De ce? Pentru că până acum nu s-au anunţat pentru Essen atât de multe jocuri interesante pe cât mi-aş fi dorit. Poate domnii designers ţin încă secrete planurile pentru octombrie sau poate că se pregătesc mult mai temeinic pentru 2014. Poate sunt eu prea pretenţios şi am tăiat de pe listă jocuri care au potenţial, dar care nu m-au fascinat de la prima lecturare a descrierii. Sau poate pur şi simplu 2013 va reprezenta anul mai slab din ciclicitatea “bun-rău” despre care am vorbit în alt articol.

Oricare ar fi cauzele, sper că în cele 2 luni rămase vor fi anunţate multe surprize şi numărul de titluri urmărite de mine va creşte. Sau poate e numai wishful thinking…?

Harald Lieske a cochetat prea puţin cu boardgame design, dar suficient cu partea grafică – colaborările cu Stefan Feld la Macao, Notre Dame sau Castles of Burgundy sunt poate cele mai cunoscute, mai multe detalii despre activitatea domniei-sale am dat aici.

Agora va fi un worker placement în care jucătorii urmăresc să devină oratori pricepuţi şi să strângă resurse pentru construcţia monumentelor. Tema pare să fie interesantă, rămâne de văzut cum se va diferenţia jocul de sutele de worker placement care există deja şi care se bazează pe acelaşi clişeu: muncitori – resurse – monumente.


Atât Jeffrey D. Allers, cât şi Bernd Eisenstein vor avea titluri multiple prezente la Essen. Rezultatul colaborării dintre ei se materializează sub forma lui Artifact, un joc în care se caută diverse (d’oh!) artifacte de-a lungul şi de-a latul pământului pentru a fi expuse în muzee prestigioase. Jocul va putea fi încercat într-o versiune de bază recomadată celor care preferă experienţe lejere, respectiv într-o versiune mai complexă făcută pentru cei avizi de stors creierul. Grafica nu pare să fie la mare înălţime, dar poate gameplay-ul va fi mai interesant decât ne sugerează imaginile.

Mai multe detalii puteţi citi aici.


Bremerhaven pare la prima vedere o clonă de Le Havre atât din cauza numelui, cât şi din cauza graficii realizate de acelaşi Klemens Franz. Dar mersul jocului se anunţă foarte diferit pentru că designer-ul nu e Uwe Rosenberg ci debutantul Robert Auerochs, nu există conversie de resurse, ci jucătorii vor trebui să jongleze cu mărfurile şi corăbiile ce le aduc în port, cu preţurile de vânzare sau contractele făcute cu transportatori.

Mai multe detalii găsiţi aici.


Iubitorii de art nouveau se vor putea delecta cu un worker placement plasat în Belgia secolului XIX. Din primele informaţii despre Bruxelles 1893 găsim oarecare asemănări cu Florenza, un joc ce-mi place foarte mult: jucătorii adună materiale şi angajează artişti cu ajutorul cărora realizează opere de artă ce sunt răsplătite cu bani şi VPs. Mare atenţie la partea grafică realizată de Alexandre Roche, responsabil şi de Troyes, Rattus sau Carson City.


Jeffrey D. Allers va încerca să ne îndulcească viaţa cu un joc despre lămâi şi portocale. Avem plantaţii pe care cresc copaci, avem nevoie de bani ce se obţin din comercializarea fructelor, dar trebuie să facem şi puncte din aceiaşi sursă, aşa că va trebui să decidem ce e mai important de făcut – să vindem sau să nu vindem livada din Citrus. Vorba înţeleptului: when life gives you lemons… get some vodka.


După interesantul Snowdonia din 2012, Tony Boydell revine cu Guilds of London, un joc bazat pe area control şi hand management. Jucătorii plasează “muncitori” în diversele bresle pentru a obţine majoritate şi bonusuri folosindu-se de cărţi al căror cost trebuie plătit cu alte cărţi (à la San Juan sau Race for the Galaxy). Combinaţia pare interesantă, dar e posibil ca luck of the draw să afecteze în mare măsură mersul jocului. Om vedea…


Italienii Andrea Chiarvesio (Kingsburg, Olympus) şi Pierluca Zizzi propun un civ builder bazat pe pool building. Jucătorii sunt exploratorii unei lumi extraterestre unde îşi pot exercita în 6 feluri diferite influenţa (logistic, militar, economic, cultural, etc.) folosind tot atâtea cuburi colorate ce se extrag din săculeţ. Progresul e permis pe fiecare din cele 6 acţiuni pentru a deveni mai eficient, de asemenea este încurajată şi dezvoltarea tehnologică fie prin own technology, fie prin alien technology. Editura Yemaia nu a făcut o treabă foarte bună anul trecut cu Al Rashid, să sperăm că lucrurile vor sta mai bine anul acesta cu Hyperborea.

Mai multe detalii aveţi aici.


Dacă v-aţi săturat de jocurile economice bazate pe exploatarea de cărbune, săriţi peste acest paragraf. Dacă nu, vă anunţ un titlu nou creat de Thomas Spitzer şi publicat de Spielworxx, Kohle & Kolonie. Descrierea preliminară îmi aduce vag aminte de Indonesia şi sistemul de companii mici care cresc încet-încet mari prin fuziuni repetate pentru ca ulterior să “înghită” întreagă planşă de joc cu puterea lor: micile mine de cărbune trebuie modernizate şi pregătite de fuziune, muncitorii trebuie organizaţi şi folosiţi la îmbunătăţirea sistemului de transport, banii trebuie folosiţi pentru a consolida structura minelor şi a evita accidentele.

Mai multe detalii aveţi aici.


Lewis & Clark este un Euro bazat pe worker placement şi hand management unde nu se acumulează VPs, ci câştigătorul este primul care ajunge la finalul expediţiei. Jocul se bazează pe fapte istorice din secolul al XIX-lea şi mecanicile pretind că ilustrează acest lucru foarte bine: un set sumar de personaje cu acţiuni diferite porneşte la drum din partea fiecărui jucător şi poate fi ajutat de indieni, iar personaje cu abilităţi mult mai bune pot fi recrutate pe parcurs. Puţinele resurse ce pot fi transportate cu ajutorul bărcilor trebuie administrate cu grijă, iar ritmul jocului trebuie supravegheat prin hand management pentru că de el depinde progresul (sau regresul) de-a lungul rutei până la Oceanul Pacific.

Mai multe detalii aveţi aici şi aici.


New Haven este un city builder creat de debutanţii Kevin Worden şi Brian Leet şi care promite multe abateri de la clasicul “hai să ne construim fiecare oraşul cum ştim mai bine fără să interacţionăm prea mult”. Lupta pentru resurse se va da pe o planşă centrală, iar apoi acestea vor fi folosite pe planşele proprii pentru construcţia de clădiri şi drumuri. După ce o construcţie a fost finalizată de un jucător, excesul de resurse va fi disponibil celorlalţi jucători – în felul acesta poate nu întotdeauna e cel mai bine să produci mult, ci să încerci să produci exact cât ai nevoie. Dacă consumul de resurse a fost perfect echilibrat prin producţie, jucătorul este răsplătit cu o flexibilitate mai mare pentru construcţiile viitoare prin faza de drafting ce are loc la finalul fiecărei runde.


Palmyra este un joc bazat pe tile laying şi al doilea titlu cu care Bernd Eisenstein se va prezenta la Essen. Jucătorii anexează noi teritorii Imperiului Roman şi îşi trimit cenzorii pentru a colecta impozite, toate acestea pentru a obţine noi teritorii şi a câştiga şi mai mulţi bani. Odată ce toate cele 120 monede disponibile au fost revendicate, partida se termină. Jocul se anunţă scurt şi foarte tactic, poate o schimbare bine venită de la jocurile lungi şi complexe pe care le vânez de obicei.


Am amintit scurt de Panamax în articolul anterior când am vorbit despre Madeira. Dintre cele două, Panamax pare jocul mai simplu, dar cu toate acestea ni se promite un economic de dificultate peste medie. Jucătorii sunt companii ce activează în zona canalului şi livrează containere dintr-o parte în alta în moduri cât mai eficiente. Mai există şi o bursă unde se poate specula şi diverse personaje cu abilităţi speciale ce pot fi recrutate pentru ajutor.

Mai multe detalii de la designer aveţi aici.


Praetor este un city builder plasat în Imperiul Roman şi bazat pe worker placement, creat de Andrei Novac. Jucătorii construiesc împreună oraşul ce le oferă resurse, VPs sau posibilitatea de a angaja alţi muncitori, respectiv de a extinde citadela mai departe. Inovaţia constă în management-ul muncitorilor: cu cât aceştia sunt mai experimentaţi, cu atât rezultatul muncii lor va fi mai bun. Dar, în acelaşi timp, cu atât mai aproape vor fi de vârsta de pensionare – moment din care nu vor mai putea fi folosiţi pentru a genera nimic, ci doar vor trebui plătiţi până la finalul jocului.

Mai multe detalii aici şi aici.


Anthony Rubbo nu e un designer foarte cunoscut, dar echipa ce l-a ajutat la grafica lui Renaissance Man este una de calibru mare ce a contribuit la Blue Moon, Lancaster, Dominion sau Race for the Galaxy.

Jocul este o cursă de creare a unui maestru într-una din cele 4 specializări (brutar, cavaler, neguţător sau cărturar) cu ajutorul unei piramide formate din aceste meserii şi a cărţilor din mână, respectiv a celor dintr-un pool comun. Un joc scurt şi intens bazat pe hand management, titlul îşi propune să fie una din cele mai importante lansări ale Rio Grande în 2013.

Mai multe detalii despre joc şi peripeţiile lui Eric W. la GenCon aici.


Yunnan este un worker placement cu elemente de licitaţie şi route building plasat în China medievală unde fermierii de ceai începeau să-şi distribuie preţiosul produs în India şi Tibet. Jocul nu are elemente de noroc, ci se bazează pe intuiţia jucătorilor de a alege cele mai eficiente rute şi mijloace de transport, respectiv de a-i împiedica pe cei care sunt în frunte să beneficieze de cele mai bune opţiuni la preţuri mici.


Acestea ar fi cele mai importante 30 de titluri ce merită urmărite la Essen şi ulterior. Bineînţeles că în paralel voi ţine sub observaţie cel puţin alte 30 de titluri ce nu au făcut obiectul acestor articole, amintesc în trecere Expedition: Northwest Passage, Lost Legends, Captains of Industry, Tanzania, Clockwork Kingdom, Ignis, De Poorters van Nieuwstad, Doomworks, Florenza: The Card Game, Global Mogul, Atacama, Conjurers, Craftsmen, Pyg Farmer, City Council, Kashgar, L’Aéropostale, Tash-Kalar: Arena of Legends, Mauna Kea, Sanssouci.

Dacă sunteţi admiratori ai Splotter Spellen (ceea ce înseamnă că nu aţi simţit o strângere de portofel la auzirea numelui), neapărat să urmăriţi eventuala reeditare a lui Roads & Boats, joc ce nu a mai fost tipărit din 2006 şi care a fost promis pentru viitorul apropiat.

Respectiv dacă vă place Terra Mystica vă invit să speraţi împreună cu mine că expansiunea promisă la începutul anului va fi lansată, deşi până acum nu există niciun titlu în baza de date BGG.

Aştept în continuare sugestiile voastre pentru ce credeţi că merită atenţia la Essen şi, mai ales, de ce. Spor la joacă!

Sursă foto: BoardGameGeek

Mai citește și:

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.