Glory to Rome “Black Box Edition” – anatomia unui proiect de succes

Kickstarter este un concept care nu avea cum să lipsească din aceste vremuri. Ideea este extraordinar de simplă și a prins extraordinar de bine în foarte multe domenii: Eu sunt dl. X și eu am o idee pe care vreau să o pun în aplicare. Am o carte pe care am scris-o şi vreau să o public. Am câteva melodii pe care aș vrea să le înregistrez pe un CD și să arăt lumii ce voce minunată am şi ce expresive sunt versurile mele. Vreau să expun lucrările mele de artă într-o expoziţie cum nu s-a mai văzut. Am o idee extraordinară pentru un joc și vreau să o văd implementată. Problema mea e că nu am bani. Aș putea să fac un împrumut ca să-mi acopăr costurile iniţiale, dar nu știu dacă e o idee bună pentru că împrumuturile au dobândă… plus că nici măcar nu știu câți oameni ar fi dispuși să-mi cumpere ideea/produsul/cartea/CD-ul… deci inițiativa mea s-ar putea termina foarte prost pentru mine. Dar dacă aș ști de la început aproximativ cât de mulți oameni sunt interesați de ce am eu de oferit? Și dacă aș primi ÎN AVANS și FĂRĂ DOBÂNDĂ banii de care am nevoie sau măcar o parte din ei ca sa-mi pun ideea în practică? Ar fi minunat!

Așa funcționează Kickstarter. Diverși oameni din diverse domenii vin și își prezintă ideea publicului larg. Spun ce vor să ofere lumii, apoi spun care este suma care le lipsește și apoi spun ce oferă în schimb pentru diverse nivele de contribuție, mai mici sau mai mari.

De exemplu, domnișoara Nataly Dawn vrea sa își lanseze primul album solo și are nevoie de 20.000 dolari. Pentru aceasta ea a dat drumul proiectului pe Kickstarter și oferă de la un cald “Mulțumesc!” pentru contribuția de 1 dolar, la un CD cu autograf pentru 30 dolari, diverse piese vestimentare purtate la diverse concerte, bilete la spectacole viitoare sau conversații private la telefon pentru contribuții între 250-750 dolari, mergând până la concerte date în particular în sufragerie contra sumei de 3.000 dolari. Proiectul ei merge foarte bine, a strâns deocamdata de 4 ori mai mulți bani decât avea nevoie, deci visul ei va deveni în curând realitate.

Și ca ea sunt sute de alți oameni care au diverse idei și nu foarte mulți bani. Unele proiecte de pe Kickstarter au fost exemple extraordinare de succes comercial, dacă aruncați o privire la cele mai bine finanțate proiecte o să vedeți că nu puține sunt cele care au reușit să solidarizeze mii de oameni din întreaga lume și să strângă fonduri de peste 100.000 dolari.

De ce funcționează Kickstarter așa de bine? Părerea mea e ca se bazează pe câteva idei foarte bune şi care nu au cum să dea greş:

  • E dificil să aduni de unul singur o sumă mare, dar mai multe sume mici puse laolaltă vor forma sau chiar vor depăși acea sumă;
  • Oamenilor le place să primească diverse bonusuri; spune-i unui om ca în loc să platească peste 3 luni 50 lei pentru un CD obișnuit pe care îl poate cumpăra din magazin, poate să plătească acum 50 lei pentru un CD personalizat în serie foarte mică și cu autograf pe care îl va primi peste 3 luni – și l-ai cucerit;
  • Multor oameni le place să facă parte din acea categorie numită “early adopters”, adică acei oameni care sunt dispuși să fie primii care testează o tehnologie nouă, sau adoptă o modă nouă, sau cumpără un produs care de-abia a apărut pe piață.

Eu însumi am contribuit până acum la 2 proiecte pe Kickstarter și sunt convins că voi contribui la multe altele. Despre unul dintre ele îmi propun să vorbesc puțin acum.

Glory to Rome este un joc de cărți publicat în 2005 de către Cambridge Games Factory și este primul succes comercial (și cel mai mare de până acum) al companiei. Jocul este creat de Carl Chudyk (cunoscut și pentru Innovation) și Ed Carter (președintele CGF) și ilustrat de o mică adunare de oameni în frunte cu Ed Carter.

(click pe poze pentru o versiune mai mare)

De-a lungul celor 4 ani de existență pe piață jocul a beneficiat – în mare – de 2 tipuri de reacții din partea celor care l-au văzut sau l-au încercat:

  • “Îmi place mecanica, e un joc foarte bun, nu mă deranjează partea grafică.”
  • “Nu am reușit sau nu am vrut să mă bucur de joc din cauza cărților, sunt foarte urâte! Și ce e cu cutia aceea de plastic??”

Popularitatea de care s-a bucurat a fost însă destul de mare, pentru că jocul a ocupat suficient de multă vreme un foarte confortabil loc 100 în topul BGG.

Ca să fiu sincer, pe mine nu m-a deranjat grafica ediției IV pe care o am în colecție. Mi s-a părut chiar că stilul cartoonish se potrivește perfect atât cu rolul Legionarului din joc unde cei care nu se pot conforma strigă „Glory to Rome!!”, dar și cu moto-ul de pe copertă: “The SERIOUSLY strategic strategy card game.”

În aprilie 2011 user-ul pastabatman de pe BGG a inițiat un poll în care îi întreba pe oameni ce părere au despre o propunere de design din partea lui Heiko Gunther și dacă ar fi dispuși să cumpere noua versiune a jocului în defavoarea celei vechi.

Pentru că răspunsurile au fost în mare parte pozitive, CGF a decis lansarea proiectului pe Kickstarter la 1 august după ce au definitivat noua versiune grafică.

Ambițiile financiare mi s-au părut mari la început, Ed Carter dorea strângerea a 21.000 dolari în numai 22 zile. Proiectele anterioare pentru boardgames pe care le urmărisem pe Kickstarter vizau sume între 5-15.000 dolari şi perioade de strângere a banilor între 30-45 zile, așa că am fost puțin sceptic. Unele proiecte reuşeau să convingă publicul şi să adune sumele cerute, altele nu.

Nici bonusurile oferite iniţial nu erau extraordinare, se ofereau insigne personalizate pentru contribuții de 7 dolari sau noua versiune a jocului pentru 35 dolari. Suma de 175 dolari oferea un bonus foarte interesant, o scrisoare din partea lui Ed Carter în care acesta își cerea scuze pentru aspectul grafic al primei ediţii. :-)

În prima lui zi pe Kickstarter proiectul a adunat 10.000 dolari, iar până la sfârșitul zilei a doua se depășise deja cu puțin suma dorită inițial. Acesta a fost momentul în care m-am înscris şi eu. Ed Carter a început să modifice bonusurile contribuțiilor adăugând diverse lucruri şi diverse alte praguri. Dacă inițial la suma de 35 de dolari se primea numai o insignă drept bonus, acum jucătorii primeau și un set de 18 cărți suplimentare care nu ar fi făcut dealtfel parte din jocul oferit în mod normal spre vânzare. Cărțile au fost gândite de chiar membrii BGG și cei mai originali și prolifici au primit ulterior diverse alte bonificaţii din partea CGF.

În ziua a șasea s-a ajuns la jumătate din suma cu care proiectul avea să se încheie 16 zile mai târziu: 36.000 dolari. S-a adăugat atunci la bonusuri un set de cărți promoționale pentru ediția existentă a jocului și cu vechea grafică, oamenii fiind asigurați că vor avea parte de același artwork cartoonish pe care le-au îndrăgit mai mult sau mai puțin.

Ed a început să fie în criză de idei, dar tot a reuşit să mai pună pe tavă bonusuri suplimentare, în special pentru cei care au contribuit în primele 3 zile (înainte să se ajungă la 25.000) sau în primele 8 zile (înainte să se ajungă la 40.000), astfel că la final am primit la alegere 5 bonusuri din 6 posibile. Alţi câţiva norocoşi au fost traşi la sorţi pe parcurs şi au câştigat diverse jocuri publicate de CGF până în prezent, jocuri care urmează să fie publicate în 2012, tricouri personalizate sau postere făcute de Heiko Gunther, responsabilul de noua înfăţişare grafică.

Au existat două momente memorabile de-a lungul procesului de finanţare, pe măsură ce zilele treceau şi banii se tot adunau:

  • În ziua a doisprezecea jocul a devenit cel mai bine finanţat boardgame din istorie, depăşindu-l pe Eminent Domain, un alt proiect iniţiat tot de Cambridge Games Factory care s-a încheiat cu suma de 48.378 dolari în noiembrie 2010;
  • În ziua a optsprezecea jocul a devenit cel mai bine finanţat proiect din categoria Games, depăşindu-l pe anteriorul care se finalizase la 64.965 dolari.

Finanţarea jocului s-a oprit pe data de 22 august (din întâmplare e şi ziua mea de naştere) după ce alţi 1611 oameni şi-au adus contribuţia alături de mine şi împreună am scris o filă de istorie.

Iată cum se poate reprezenta grafic evoluţia finanţării pe parcursul celor 22 zile:

În momentul acesta Glory to Rome se află pe locul 89 în top BGG, unde a urcat deja câteva poziţii de când a început campania pe Kickstarter. Dacă îmi permiteţi să fac o profeţie, eu zic că jocul va ajunge în top 50 BGG înainte de 1 mai 2011. Haideţi să ne întâlnim aici şi să vedem atunci cum vor sta lucrurile. Dar în lunile rămase nu aşteptaţi, cumpăraţi-vă noua ediţie a jocului – va fi disponibil pe piaţă începând cu luna noiembrie –  pentru că acum i s-a adăugat o grafică excelentă unei mecanici foarte bune, dând naştere unei veritabile „cutii negre”. :)

sursă foto: BoardGameGeek și arhiva personală

Mai citește și:

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.