In the year of the deck builder

Nebunia a început în 2008. Donald X. Vaccarino a lansat Dominion şi lumea boardgames s-a schimbat profund. Jocul a ajuns 4 ani mai târziu să fie în posesia a peste 25.000 utilizatori BGG, al patrulea în clasament după Catan, Carcassonne şi Puerto Rico. Cu peste 320.000 de partide înregistrate în toată această perioadă, jocul este primul şi cel mai de succes deck builder făcut vreodată.

Dar nu am de gând să vorbesc despre Dominion şi nici despre “succesurile” lui. Vreau să povestim puţin despre istorie şi despre cum 2011 a fost cel mai prolific, mai bogat şi mai interesant an din scurta istorie a mecanicii deck building.

BoardGameGeek susţine că primele elemente de deck building au fost identificate în 2007 în Starcraft: The Board Game… şi cam atât. (Din păcate nu am încercat jocul şi şansele de a o face în viitor sunt mici pentru că este out of print şi FFG nu şi-a reînnoit licenţa cu Blizzard). Iar anul 2008 se rezumă la jocul menţionat la începutul articolului. De-abia în 2009 încep să se mişte lucrurile.

The milking cow (i se potriveşte de minune numele) aka Dominion (dar şi multor altori jocuri cu succes comercial li se poate aplica apelativul) a primit o expansiune standalone ceva mai bună, Intrigue. Nimic revoluţionar, nimic nou (dacă e să privim lucrurile de aici, din 2012) doar nişte mici adăugiri de player interaction şi efecte suplimentare ale cărţilor. Căci asta a fost Dominion tot timpul, nu un joc ce se bazează pe o mecanică ci mecanica însăşi. Începi cu câteva cărţi, obţii altele pe parcurs, execuţi cu sârguinţă textele celor care te avantajează. Şi le amesteci de le sar capacele. :)

Bineînţeles că mirosul banilor a fost puternic şi apărut încă o expansiune, Seaside.

Aşa un succes nu putea fi lăsat de izbelişte, aşa că diverşi designers cu diverse idei au publicat câteva jocuri bazate pe aceeaşi mecanică. Tanto Cuore, Fzzzt!, Arcana şi Arctic Scavengers, toate sunt jocuri apărute în 2009. Dar niciunul dintre ele nu a prins la public aşa cum a prins Thunderstone. Acesta din urmă a avut ceva ce lui Dominion îi lipsea cu desăvârşire: imersiunea tematică. Pe drept cuvânt, Thunderstone este considerat actualmente unul din cele mai bune dungeon crawlers, pe lângă calităţile sale recunoscute de deck builder excelent.

Anul 2010 a adus o oarecare continuitate curentului tematic, jocuri precum Heroes of Graxia şi Resident Evil înregistrând un succes modest. Ascension: Chronicle of the Godslayer a fost mai bine primit şi mult mai apreciat, dar nota sa medie a rămas sub Thunderstone, ca să nu mai vorbim de Dominion.

Expansiunile pentru jocurile lansate în anii anteriori au continuat, Dominion primind Alchemy şi Prosperity, iar Thunderstone îmbogăţindu-se cu Wrath of the Elements şi Doomgate Legion.

Dacă nu ai cărţi, nu poţi face un deck, deci un joc în care ai mecanica unui deck builder dar nu ai deck se va numi… pool builder. Primul din serie a fost Puzzle Strike, un joc cu jetoane rotunde în loc de cărţi, un joc care şi-a dorit să fie proaspăt şi revoluţionar dar nu a reuşit decât să rămână la coada lui top 500.

Anul 2011 este focusul acestui articol. Începem analiza lui prin a prezenta un alt pool builder cu ambiţii şi pretenţii care foloseşte zaruri în loc de cărţi: Quarriors. Aspectului cvasi-aleator dat de deck-ul de cărţi amestecat i s-a adăugat capriciul zarului. Din punctul meu de vedere rezultatul este unul slab, dar mulţi din cei aproape 3.500 de oameni care au dat o notă jocului nu sunt de acord cu mine, astfel că acum îl găsim în top 250.

Domnii designers au început să înveţe din experienţa acumulată în anii anteriori, astfel că multe din jocurile lansate în 2011 au un standard ridicat şi sunt net superioare celor din anii precendenţi. Titluri noi precum Eminent Domain şi Core Worlds au fost foarte bine primite datorită bunei integrări tematice şi îmbunătăţirii mecanicii de deck building. Expansiunile (standalone sau nu) au arătat şi ele că lucrurile evoluează înspre bine, astfel că Ascension: Return of the Fallen şi Ascension: Storm of Souls au fost bine primite de public, iar Thunderstone: Dragonspire a intrat fără probleme în top 100.

Pe partea de expansiuni lucrurile au continuat să curgă în albia creată de fanii deja consacraţi: Dominion Cornucopia, Dominion Hinterlands, Thunderstone: Thornwood Siege, Thunderstone: Heart of Doom, Quarriors: Rise of the Demons.

Alte câteva jocuri relativ mediocre au fost lansate: Friday (un deck builder solo), Rune Age (un deck builder bazat pe scenarii), Nightfall – dar şi câteva lipsite de orice sclipire: Eaten by Zombies, Terra Evolution, Master Merchant. Dar să lăsăm la o parte pălămida şi buruienile şi să ne concentrăm puţin asupra sclipirilor de geniu. A fost nevoie de 2 ani de design şi play testing ca 2 jocuri revoluţionare să apară pe piaţă.

Martin Wallace a analizat sub lupă o scurtă perioadă din istoria Canadei şi şi-a dat seama că luptele zbuciumate ce s-au purtat între francezi şi britanici pot fi foarte elegant ilustrate prin mecanica de deck building. Poziţiile de pe care cele 2 tabere pleacă în lupte sunt reprezentate de locaţiile şi rutele controlate, iar acestora li se adaugă armatele şi ajutorul ce pot fi cerute de peste ocean. Unele din resursele pe care le ai pot fi folosite pentru a cuceri alte locaţii, altele pot fi implicate în diverse asedii sau pot fi trimise sub acoperirea nopţii într-o scurtă şi eficientă ambuscadă. Alte resurse pot fi mobilizate din timp şi pregătite pentru acţiuni lungi şi complexe, dar totul se face sub privirea vigilentă a adversarului căruia nu-i scapă nimic.

Despre A Few Acres of Snow am vorbit deja pe site şi l-am considerat jocul anului 2011. Câteva luni şi multe alte jocuri încercate mai târziu – sunt aproape de aceeaşi părere. Aproape… pentru că Vlaada Chvatil a reuşit să-mi zdruncine puţin universul ludic cu un exemplar specimen de virtuozitate artistică.

Mage Knight pare să fie croit astfel încât să încorporeze şi să profite de deck building la maxim. La început eşti un erou care are un set oarecare de abilităţi de luptă, magie şi persuasiune, dar lucrul pe care îl ai din belşug e potenţialul. Căci lumea fantastică prin care te plimbi e plină de orcs şi alte dihănii ce ameninţă liniştea sătenilor, vrăjitorii stau în turnuri înalte şi păzesc cu îndârjire vrăji puternice şi toate cotloanele ascunse ale acestei lumi sălbatice sunt pline de monştri… dar şi de comori.

Jocul se desfăşoară în runde care ilustrează alternanţa zi-noapte şi regulile sunt diferite în lipsa soarelui. În fiecare rundă treci prin toate cărţile din deck care reprezintă caracteristicile eroului pe care îl întrupezi, şi în fiecare tură ai multiple oportunităţi la îndemână în funcţie de dibăcia cu care reuşeşti să-ţi optimizezi deck-ul şi mişcările. Voi vorbi pe larg despre joc în curând, dar nu înainte de a aduna sub centură măcar 7-8 partide din acest extraordinar exemplu de rafinament şi eleganţă.

Ce vreau să subliniez la final este că lucrurile se mişcă – în mare – într-o direcţie bună. Jocurile bazate pe deck building vor fi în curând uitate dacă nu vor avea pe lângă o temă puternică, mecanici complementare şi un design solid. Deşi 2012 nu se anunţă încă promiţător din acest punct de vedere, sunt convins că până la finalul anului vom vedea cel puţin 2-3 exemple de implementare reuşită a acestei mecanici versatile în jocuri bune. Până atunci ne vom putea delecta cu Thunderstone Advance (aceeaşi Mărie, dar cu o pălărie mai fancy), Briefcase (un joc despre companii şi corporaţii cu elemente de resource management), Miskatonic School for Girls (un joc ce încorporează elemente din mitologia creată de Lovecraft) şi expansiunile Quarriors: Quarmageddon şi Nightfall: The Coldest War. So… happy building!

Pe oricare joc din cele de mai sus vi s-a pus pata, Regina şi Nebunul se va da peste cap să vi-l aducă mintenaş.

Sursă foto: BoardGameGeek

Mai citește și:

2 Comments

  1. acidutzu

    Mage Knight m-a dezamagit pentru ca nu ofera nimic bun daca esti rau. Daca apare o extensie cu abilitati sau companioni care sa ofere bonusuri daca esti rau il cumpar.

    • Da, ar fi o qestie interesanta. Deocamdata nu ti se ofera AVANTAJE cand esti rau, dar cate boardgames mai stii tu in care poti sa ataci manastiri si sa jefuiesti satul care ti-a oferit un acoperis deasupra capului? Ti se PERMITE sa fii rau, e si asta ceva. :)
      Vlaada nu prea face expansiuni jocurilor (exceptie fac Galaxy Trucker si Space Alert), dar jocul asta are un extraordinar potential de a fi extins in toate partile. Sa speram ca se va intampla.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.