Octombrie 2013 – best of

Încă o lună se încheie şi încă o duzină de jocuri noi mi-au “călcat masa” trecând astfel totalul anual de 100 şi apropiindu-l pe cel general de 400. Deşi în 2013 mi-am propus să joc mai degrabă jocurile “tried and tested” din colecţie şi mai puţin noile apariţii, tentaţiile ce apar la tot pasul sunt greu de evitat. Dar îmi dau seama că pentru a avea o viziune completă nu e deloc suficient să joci doar MULTE, e absolut necesar să joci şi MULT, să aprofundezi cât de adânc reuşeşti şi să încerci să înţelegi şi apreciezi cât de mult poţi. De fapt, aş merge ceva mai departe şi aş declara că dacă ai de ales, e de preferat să joci MULT, nu MULTE.

Dar să nu deviem prea mult de la subiect şi să analizăm pe scurt ce m-a impresionat în luna anterioară.

 

1830: Railways & Robber Barons (nota 9)

Nu mi-e ruşine să recunosc că am ţinut jocul ăsta pe raft 10 luni fără să am curajul de a-l pune pe masă. După vreo 6 luni de la intrarea în colecţie mi-am luat inima în dinţi şi am citit regulamentul, apoi am aşteptat alte 4 înainte de a decide că pot explica regulile (cam un ceas de vorbit) şi că sunt pregătit să mă arunc cu capul înainte. Şi ce experienţă dură a fost prima partidă! “Bătrânelul” ăsta în vârstă de 27 ani (republicat de Mayfair în 2011) are tot ce trebuie pentru a-ţi face tărtăcuţa franjuri: curbă de învăţare a regulilor abruptă, curbă de însuşire a strategiilor şi mai abruptă, durată de peste 6 ore de joc şi nişte mecanici de manipulare a bursei cum nu am mai întâlnit până acum. Pe scurt, jucătorii sunt investitori ce înfiinţează companii feroviare, investesc în acţiuni profitabile, construiesc căi ferate şi decid cum operează societăţile din administraţie. Există reguli extrem de precise pentru evoluţia preţurilor la bursă, a tipurilor de trenuri ce pot opera sau căilor ferate ce se pot construi. În anumite circumstanţe companiile se pot dovedi greu de întreţinut sau nu mai generează suficient profit şi atunci se pot plasa cu “eleganţă” în braţele altor acţionari care nu au decât să plătească din bani proprii reabilitarea situaţiei. Un joc extrem de dur şi de competitiv, 1830 este un clasic cu mari şanse de a primi nota 10 dacă următoarele partide se vor dovedi la fel de interesante precum prima.

Ascension: Darkness Unleashed (nota 8)

Am aşteptat acest set secundar ce avea să completeze Rise of Vigil cum aşteaptă un om flămând pâinea caldă în faţa brutăriei. De ce? Pentru că setul de bază are câteva deficienţe şi dezechilibre şi era nevoie de mici intervenţii pe ici şi colo prin părţile (nu foarte) esenţiale pentru a pune lucrurile în ordine. Experienţa primuei partide a fost una foarte pozitivă şi de-abia aştept să-l mai pun pe masă de câteva ori înainte de a-l diseca în detaliu.

Două sunt noutăţile cu care Darkness Unleashed propune să impresioneze: versiunea Dark a cărţilor Treasure şi eroii sau Constructs cărora li se poate face upgrade. Deocamdată am impresia că RoV + DU va fi cea mai explozivă combinaţie din universul Ascension. Urechile mari, în curând urmează review.

Hex (nota 7)

Un abstract publicat pe la mijlocul secolului XX ce îmi aduce aminte foarte mult aminte de GO, dar căruia îi lipseşte profunzimea celui din urmă. Nu există capturi de piese sau înconjurare de teren, însă mişcări strategice interesante se pot face cu duiumul.

Scopul fiecărui jucător este să conecteze cu piese în culoarea proprie două laturi opuse ale planşei, blocând accesul adversarului la celelalte două laturi. Ca şi GO, Hex se poate juca pe planşe de diverse dimensiuni, dar lucrurile cu adevărat interesante apar numai pe cele de dimensiuni mari, de exemplu 19 x 19. Un joc pe care nu am de gând să-l aprofundez în aceeaşi măsură în care am început s-o fac cu GO, dar pe care mi-aş dori la un moment dat să-l studiez mai în detaliu. O descriere foarte bună a unei sesiuni de joc aveţi aici.

Arimaa (nota 7)

Acest joc publicat în 2002 aduce aminte puternic de şah pentru că se desfăşoară pe o tablă de 8 x 8, fiecare jucător are câte 16 piese şi acestea fac parte dintr-o ierarhie. Deosebirile sunt însă mai multe decât asemănările pornind de la cromatică (piesele sunt argintii şi aurii), forma caroiajului (există doar 4 pătrate negre cu rol de capcană), amplasamentul şi felul în care piesele se mişcă. Fiecare jucător are 4 puncte de acţiune pe care le poate cheltui pe una sau mai multe piese şi toate se pot mişca ortogonal în orice direcţie mai puţin pionii (iepuri) care nu pot da înapoi. În funcţie de adiacenţele ierarhice piesele se pot împinge pe tablă sau pot trage în capcană piesele adverse, respectiv le pot bloca deplasarea. Astfel jocul ajunge să semene mai degrabă cu o înghesuială de pe un teren de rugby decât cu organizarea caracteristică unei partide de şah. Scopul jocului este să ajuţi un pion propriu să ajungă pe linia de fund a adversarului sau să atragi în capcană toate piesele duşmanului. Un joc ce generează AP din belşug şi pe care oamenii îl pot administra mult mai bine decât inteligenţele artificiale.

The Convoy (nota 7)

Ignacy Trzewiczek a jucat la un moment dat în existenţa lui o partidă de Revolver şi imediat şi-a dorit să facă o versiune mult mai bună în care focusul jucătorilor să fie mai puţin pe lupte şi mai mult pe hand şi deck management. Astfel că a plasat acţiunea în universul Neuroshima şi a conceput 2 decks asimetrice prin care oamenii încearcă să oprească avansul roboţilor înspre New York. Fiecare facţiune are 35 de cărţi şi particularităţile ei: oamenii sunt agili, relativ uşor de ucis, dar foarte mobili; maşinăriile sunt mari şi greoaie, dar puternice şi greu de doborât. Jocul ne poartă prin 5 locaţii în care au loc bătălii succesive, roboţii câştigând dacă la finalul jocului cel puţin o unitate e în viaţă în New York sau mai există cel puţin o carte de tras din deck. O experienţă de joc interesantă şi intensă, dar care cere – aşa cum am fost deja obişnuiţi din Stronghold sau 51st State (New Era) – o perioadă de acomodare cu iconografia greoaie.

Nauticus (nota 7)

Jocul ăsta are multe atuuri de partea lui: pe Michael Kiesling şi Wolfgang Kramer ca designers, pe Alexander Jung (Imperial 2030, Bora Bora, Strasbourg, Antike) ca grafician, calitate bună a componentelor şi o premisă incitantă – jucătorii sunt constructori de nave şi comercianţi în acelaşi timp. Acţiunile se aleg dintr-un spectru limitat, resursele sunt întotdeauna prea puţine, cursa pentru puncte e strânsă, dar jocul te motivează în fiecare rundă să mai zici şi pas! În fiecare tură primul jucător alege o acţiune din cele 8 disponibile (construcţie de nave, transport de bunuri, colectare de resurse sau VPs), primeşte un bonus, iar apoi ceilalţi jucători pot alege să execute acţiunea respectivă sau nu fără a beneficia însă de bonus. Rundele sunt puţine la număr şi alegerile trebuie făcute cu maxim de eficienţă, dar din păcate după prima încercare nu pot să-i dau mai mult de 7. Nu am de gând să mă opresc aici şi va urma încă minim o partidă care sper să-mi urce nota la nivelul aşteptărilor iniţiale.

Mutton (nota 6)

Un joc scurt şi drăguţ de deducţie pentru 2 jucători: unul joacă rolul ciobanului ce-şi păzeşte oile, celălalt se prezintă sub forma a 4 lupi deghizaţi în oi şi infiltraţi în mijlocul turmei. În fiecare rundă un lup omoară o oaie adiacentă, după care toate oile din zonă se împrăştie. Ciobanul trebuie apoi să omoare una din aceste oi încercând să nimerească lupul. Schepsisul e că un număr maxim de 11 oi pot fi ucise în total, astfel că ciobanul nu are la dispoziţie mai mult de 6 ture pentru a descoperi lupii. Bineînţeles că aceştia vor trebui să se ascundă în mijlocul a cât mai multe mioare după comiterea crimei, dar vigilenţa ciobanului va trebui să fie mai aprigă decât şiretenia lupilor. Jocul se desfăşoară în 2 sesiuni, fiecare jucător asumându-şi pe rând cele 2 roluri, iar cel care ucide cele mai multe oi înainte de a fi dibuiţi lupii, câştigă.

Alte jocuri pe care le-am încercat, dar despre care nu am mare lucru de spus: Fleet, Blokus Duo, Memoir 44, Alhambra Big Box, Ticket to Ride Europe.

Nu uitaţi că Regina şi Nebunul vă stă la dispoziţie pentru comenzi, iar unele din jocurile amintite aici sunt în ofertă sau chiar pe stoc:

Memoir 44

Alhambra

Ticket to Ride Europe

The Convoy

Ascension: Darkness Unleashed

1830: Railways & Robber Barons

Sursă foto: BoardGameGeek

Mai citește și:

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.