RED – din Spania, cu multă pasiune

Néstor Romeral Andrés e un tânăr frumos, deştept şi cu propria companie ce publică boardgames. A creat până acum vreo 50 de jocuri abstracte şi faptul că nu a reuşit să ajungă nici măcar în top 3.000 BGG nu l-a descurajat, tot timpul are un proiect nou pe masă. Asta poate din cauză că primeşte în particular feedback mult mai solid şi mai pozitiv decât cel la vedere de pe BGG sau poate pentru că pasiunea lui transcede dorinţa de a fi pe vreo poziţie fruntaşă în topuri. Oricare ar fi cauzele, omul m-a cucerit cu RED şi am de gând să-i mai dau câteva şanse – deşi primul contact a fost prin intermediul lui Taiji care nu m-a convins.

RED se bazează pe o idee foarte simplă: 2 sau 3 jucători jonglează cu tiles şi 3 culori pentru a obţine patterns ce aduc maxim de puncte la final. Mi-e teamă că o să epuizez regulile într-un singur paragraf şi mult prea devreme, aşa că plasez mai întâi strategic o poză şi revin cu detalii după “pauză”.

Fiecare jucător îşi asumă o culoare – alb, negru sau roşu – şi apoi în ordine plasează pe masă câte un tile. După cum bine se observă, fiecare tile conţine 2 culori şi, pe ansamblu, distribuţia pentru fiecare din cele 3 e egală. Fiecare tile mic valorează 1 punct, fiecare tile mare valorează 2 puncte. Orice tile plasat trebuie să fie adiacent ortogonal unui tile mic, două tiles mari nu au voie să fie adiacente.

Scopul? Să formezi o zonă cât mai consistentă ce conţine culoarea ta pe exteriorul pieselor, respectiv o altă zonă cel puţin la fel de consistentă ce conţine aceeaşi culoare pe interior. Iar scorul va fi produsul dintre aceste 2 numere. În exemplul de mai jos, jucătorul roşu obţine un modest 6 x 4 = 24 puncte.

Bineînţeles că lucrurile nu vor merge ca la carte niciodată. Fiecare jucător va încerca să formeze zone de interes blocând sau diminuând şansele celorlalţi de a face acelaşi lucru. Dar pentru că fiecare tile conţine încă o culoare pe lângă cea proprie, va fi greu să decizi dacă e mai bine să plasezi ceva în mod constructiv sau altceva în mod distructiv. De obicei, o combinaţie între cele 2 e de preferat, construcţia cu intenţii de sabotaj e cea mai eficientă, se ştie.

Partidele sunt de obicei scurte (10-15 minute) şi se termină atunci când toate piesele au fost plasate. E foarte important ca jucătorii să aibă un nivel similar de experienţă şi e la fel de important să conştientizeze efectul plasării fiecărei piese şi beneficiile pe care le pot acorda celorlalţi fără să-şi dea seama. Am participat la partide care s-au terminat cu scor mic şi foarte strâns, sub 80 puncte, cu zone de influenţă mici şi răsfirate, dar am văzut şi partide în care s-au acumulat peste 150 puncte de către învingător.

Jocul este foarte frumos realizat de către Nestor Games, piesele de plastic sunt laser cut şi asocierea cromatică e foarte plăcută. Există de fapt un întreg geeklist ce adună toate jocurile abstracte bazate pe combinaţia alb-negru-roşu.

Revenind la RED, singura plângere pe care o am e legată de disponibilitatea realizată exclusiv prin magazinul domnului Néstor, preţul de 19 EUR fiind destul de ok. Vestea bună e că există o aplicaţie pentru Android la un preţ foarte decent cu care vă puteţi delecta până ajunge coletul – dar modul de joc pentru numai 2 jucători nu e inclus. Experienţa electronică nu se compară însă cu experienţa ludică pe masă, aşa că sfatul meu e să încercaţi să obţineţi versiunea fizică a jocului.

 

Că tot am amintit de jocul în 2, vreau să menţionez că experienţa e diferită de jocul în 3. Dacă în 2 jucători culoarea nefolosită va fi utilizată pentru blocaje şi acţiuni de sabotaj, lucrurile se schimbă atunci când 3 oameni doresc să tragă fiecare cât mai mult jar pe turta proprie.

Pentru un joc ce durează atât de puţin, rejucabilitatea e foarte bună. La asta se adaugă portabilitatea şi uite-aşa avem un joc ce poate începe oriunde găsim o masă de dimensiuni modeste. Combinaţia de culori va atrage privirile, regulile simple vor permite începătorilor să intre direct în acţiune, strategia şi interacţiunea îi vor determina pe cei versaţi să nu refuze încă o partidă. Un abstract interesant şi arătos, sper ca în viitor să vă prezint şi alte creaţii ale domnului Néstor.

Recomandări conexe mi-e cam greu să fac pentru că jocul nu seamănă cu aproape nimic. Felul liber în care se formează spaţiul de joc mi-aduce aminte de Hive, pattern building şi tile placement oarecum similar am mai văzut în Qwirkle şi Ingenious. Dar RED e o specie unică.

Sursă foto: coloratul BoardGameGeek

Mai citește și:

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.