Signorie – dice drafting for the pros

Mulți dintre noi avem impresia că în ultimii ani jocurile bazate pe dice placement au explodat. E vorba despre acele jocuri în care acțiunile jucătorilor sunt alese pe baza unui zar în loc să fie selectate dintr-un grup de acțiuni “fixe”. E adevărat, mecanicile bazate pe zaruri s-au diversificat în ultimii 3 ani și suficiente jocuri au fost publicate, dar nu se poate vorbi nici pe departe de o explozie sau de aceeași popularitate pe care a cunoscut-o worker placement, de exemplu, în perioada 2010-2014.

Mai întâi trebuie să clarificăm niște nuanțe. Există 3 tipuri de astfel de jocuri:

  1. Jocurile cu re-roll gen yahtzee – jucătorii au un grup de zaruri la care pot face re-roll de mai multe ori atâta timp cât după fiecare rostogolire cel puțin un zar e pus deoparte. Zarurile sunt folosite apoi individual sau în grup pentru unul sau mai multe lucruri. Exemple: Roll Through the Ages (2008), Elder Sign (2011), CV (2013), Favor of the Pharaoh (2015), Tiny Epic Galaxies (2015), Artifacts Inc (2015).
  2. Jocurile cu pool personal în care fiecare jucător are zarurile lui și ceilalți nu le pot influența numărul sau valoarea. Zarurile se rostogolesc la începutul rundei și sunt folosite apoi individual sau în grup pentru unul sau mai multe lucruri. Exemple: Kingsburg (2007), Shanghaien (2008), Roma/Arena (2005-2009), Claustrophobia (2009), Alien Frontiers (2010), The Castles of Burgundy (2011), Bora Bora (2013), Euphoria: Build a Better Dystopia (2013), Roll for the Galaxy (2014), The Voyages of Marco Polo (2015), Discoveries (2015), Thrash ‘n’ Roll (2015).
  3. Jocurile cu dice drafting în care jucătorii aleg dintr-un pool comun zaruri pe care le folosesc individual sau în grup pentru unul sau mai multe lucruri. Exemple: Yspahan (2006), Seasons (2012), Madeira (2013), La Granja (2014), El Gaucho (2014), Panamax (2014), Grand Austria Hotel (2015), My Village (2015).

Fiecare grup de jocuri are farmecul lui și deciziile luate pe baza zarurilor vor fi diferite. Jocurile cu re-roll tind să aibă dificultate mai mică, iar jocurile din celelalte două grupuri se întind pe tot spectrul de dificultate – depinde numai de imaginația designer-ului cum va implementa sistemul de acțiuni bazate pe zaruri și cum va mitiga (sau nu) luck of the roll.

Un nou venit în cel de-al treilea grup este Signorie, un titlu la care m-am uitat cu scepticism o bună bucată de vreme pentru că era jocul anunțat de What’s Your Game cu întârziere pentru Essen, alături de Nippon. Andrea Chiarvesio are experiența zarului din Kingsburg și cea a unui design complex din Hyperborea. Pierluca Zizzi a colaborat la Hyperborea și s-a mai ocupat și de Asgard, Al Rashid și Simurgh. Deci premise pentru un joc măcar decent există. Haideți să vedem cât de bun e de fapt Signorie.

Din punct de vedere tematic, jocul respectă în mare măsură realitățile Renașterii italiene. Jucătorii au familii numeroase ce încearcă să se alieze cu 6 din familiile influente din Italia. Femeile se mărită și primesc zestre ce se transformă în VPs, bărbații sunt școliți în politică, armată sau religie și apoi trimiși să lucreze pentru cele 6 familii. Nivele tot mai mari de specializare sunt cerute pe măsură ce jocul avansează, așa cum pretențiile pentru zestrea femeilor cresc constant.

Fiecare jucător are un plan personalizat de alianțe. Se poate trimite câte o femeie la fiecare din cele 6 case influente, iar bărbații se pot angaja numai în anumite familii. În fiecare din cele șapte runde va fi disponibil un număr limitat de tiles pentru alianțe (6-8-10 pentru 2-3-4 jucători), iar valoarea lor în VPs e între 2 și 5 puncte. Deci în fiecare rundă va trebui să decidem ce alianțe vom face sau dacă mai așteptăm să apară tiles mai bune sau dacă preferăm să mai creștem nivelul de educație al bărbaților pentru a primi mai multe puncte (între 1 și 13, în funcție de nivel). Cireașa de pe tort e că aceste tiles se vor puncta la final numai dacă am strâns minim 3 în fiecare din cele 4 grupuri. Acesta este primul grup de decizii.

Acțiunile principale disponibile sunt 5 la număr și corespund unei culori pentru care în fiecare rundă se rostogoloesc zaruri egale cu numărul de jucători. Cu galben primim bani, cu roșu mărităm o femeie, cu violet creștem numărul membrilor familiei, cu gri angajăm un bărbat, iar cu albastru îl școlim. Fiecare culoare mai oferă posibilitatea angajării de ajutoare pe planșa de joc sau alegerea unei acțiuni assignment similară cu acțiunea principală, dar care se plătește cu membri ai familiei. Fiecare jucător va putea executa maxim 4 acțiuni în fiecare rundă, fiecare de altă culoare. Deci atunci când luăm un zar trebuie să decidem atât culoarea, cât și care din cele 3 acțiuni e cea mai profitabilă în acel moment. Alături de acțiunea principală vom putea executa și acțiunile secundare pentru care am angajat ajutoare. Acesta este al doilea grup de decizii.

Valoarea zarurilor se reflectă în două feluri. Pe de o parte, va trebui să plătim atunci când luăm un zar dacă valoarea lui este mai mică decât valoarea implicită a culorii: galben = 1, roșu = 2, violet = 3, gri = 4, albastru = 5. Cum banii sunt puțini și greu de obținut, vom fi tentați să luăm zarurile de valoare mai mare – cu atât mai mult cu cât unele acțiuni secundare au efect direct proporțional cu numărul de pe zar. Pe de altă parte, în fiecare rundă există un bonus: resurse, bani și beneficii în primele 5 runde, VPs în ultimele două. Doar jucătorii care au adunat zaruri de valoare cumulată mai mică decât 13 vor putea obține aceste bonusuri – dar acest 13 poate fi mărit la 16-19-22 cu o acțiune assignment. Acesta este al treilea grup de decizii.

Jucătorii vor trebui să jongleze deci mai multe decizii legate de:

  • Bani: necesari pentru zaruri mici, zestrea femeilor și angajarea de ajutoare.
  • Școlirea bărbaților sau trimiterea lor la muncă.
  • Alegerea de zaruri mici pentru bonus sau de zaruri mari pentru acțiuni eficiente.
  • Ordinea alegerii zarurilor, pentru că ajutoarele se angajează tot timpul pentru culoarea din stânga, nu pentru cea curentă.

Iar aceste decizii trebuie luate la aproape fiecare din cele maxim 28 acțiuni disponibile.

Atât banii, cât și progresul bărbaților se pot obține din mai multe surse: din acțiuni principale, din acțiuni assignment, din acțiuni secundare. La fel stau lucrurile pentru măritiș, trimiterea bărbaților sau obținerea de membri suplimentari în familie.

Ordinea în tură va fi critică. Pe de o parte, vrem flexibilitate la alegerea zarurilor din pool. Pe de altă parte, vrem să fim primii care selectăm acel tile de 4 sau 5 puncte când oficiem o căsătorie sau trimitem un bărbat. În fine, se pot obține între 2 și 9 VPs în fiecare rundă dacă urcăm suficient de sus pe cei 10 pași ai track-ului.

Dar atunci când alegem să progresăm la ordinea în tură, vom face probabil un sacrificiu în altă parte. Vom alege un zar mai mare decât ne-am fi dorit sau vom selecta o acțiune înaintea alteia sau vom reduce din școala unui bărbat.

De multe ori am avut impresia că sunt copleșit de situație, că nu știu care e acțiunea optimă sau dacă să aleg galben înaintea lui gri. De multe ori jocul m-a împins în analisys paralisys și nu a venit nimeni să mă scoată. De multe ori a trebuit să-mi calculez 3 mutări în avans și să iau în calcul atât ce vreau să fac în acel moment, cât și dacă merită să lupt pentru bonusul rundei sau cum să-mi maximizez scorul din bonusul ultimelor două runde sau, și mai important: dacă vreau să particip la acel bonus. Dar cum aceste bonusuri pot aduce și 20 puncte, e greu să identifici acțiunile care pot suplini acel avantaj.

Jocul nu este foarte greu de învățat, însă e foarte greu să-l joci bine și să câștigi într-un cadru competitiv. În prima partidă am simțit că sunt pedepsit, că mecanicile își bat joc de mine și că e imposibil să planifici totul eficient. Apoi a început să se facă lumină și am învățat să apreciez valoarea fiecărei alegeri. Uneori e sinucidere să plătești 2 bărbați pentru 4 bani, alteori e foarte eficient să renunți la 2 femei pentru a o mărita pe a treia. Uneori are sens să aștepți și să mai aduni resurse, alteori e bine să acționezi imediat. În primele 3 runde e recomandat să te axezi cât de mult poți pe recrutarea de ajutoare, dar nu pierde din vedere acele rare tiles de 4-5 VPs. Bonusurile de final de rundă sunt foarte bune pentru că aduc bani și alte beneficii, dar și mirese pentru membrii familiei tale, ceea ce înseamnă că acțiunea de creștere a familiei va fi cu atât mai eficientă – bașca niște VPs dacă însori toți bărbații din familie. În contrapartidă, dacă nu ai resursele financiare să selectezi zarurile mici sau ești ultimul în tură și nu mai ai de unde alege sau prin rostogolire au ieșit doar cifre mari… ghinion. Adaptează-te la situația dată, respiră adânc și recalculează-ți mutările orientându-te pe altceva.

Signorie este unul din acele jocuri unde strategia pe termen lung se combină perfect cu alegerile tactice din fiecare rundă. Un joc extrem de competitiv și dur, cu resurse puține și greu de obținut, cu strategii diverse și răsturnări de situație. Un joc recomandat în 4 jucători, cu mențiunea că scalează bine și în număr mai mic, dar scade tensiunea.

În plus, mâna pricepută a lui Mariano Iannelli (îl știm din Vinhos, Madeira, ZhanGuo, Nippon și multe altele) a dat naștere unei grafici excelente însoțită de o simbolistică foarte reprezentativă.

Un joc ce se joacă precum arată: complex, elegant, plin de savoare.

Nota 8, în creștere spre 9.

Mai citește și:

Leave a Comment