Star Realms – ceva mai mult decât Ascension cu pvp

(textul de mai jos e doar pentru cei ce nu doresc să urmarească prezentarea)

Aşa poate arăta un joc de succes dacă de la început designer-ul ştie ce face şi publisher-ul e conştient de importanţa preţului de vânzare. Un astfel de joc costă 50-60 lei şi asigură zeci de ore de joacă, veţi putea juca minim 50 partide înainte să simţiţi vreo plictiseală.

Prima ediţie s-a tot tipărit în vreo 3 tranşe în ultimul an după ce jocul a fost publicat pe Kickstarter în 2013 şi fiecare dintre ele s-a epuizat aproape imediat.

Cum a ajuns un astfel de joc să fie atât de popular şi să intre în top 100?

Reţeta e simplă, dar execuţia ei nu e chiar aşa de uşor de realizat.

Mai întâi, avem un designer ce a lucrat la primele 2 sezoane din Ascension şi a preluat de acolo multe elemente cool: deck-building-ul simplu, combinaţiile de cărţi, facţiunile, cărţi cu execuţie imediată versus cărţi cu execuţie în fiecare rundă, şi aşa mai departe. Peste toate astea a adăugat un element specific wargames sau Magic: The Gathering – lupta player versus player.

În al doilea rând, avem o cutie minusculă, foarte portabilă, fără lucruri de care în mod normal nu ai nevoie la un joc de cărţi: insert, planşă, tokens, cartoane groase.

În fine, avem un preţ de achiziţie mic pentru un pachet generos. Şi avem posibilitatea de a-l adapta la nevoile noastre mergând în sus dacă e nevoie. Joc numai în 2? Asta e tot ce am nevoie. Vreau să joc în 4? Mai cumpăr un pachet. Sunt nebun şi vreau să joc în 6? Mai cumpăr încă un pachet. Celelalte jocuri fac exact invers: te îndeasă de la început cu tot ce ai nevoie ca să joci în 4 sau 6 fără ca publisher-ului să-i pese că tu joci tot timpul în 2. Sau că nu-ţi trebuie planşă. Sau că nu prea ai chef să dai 160 lei pe un joc de cărţi.

Înainte să mă enervez, haideţi să vedem ce ştie prichindelul ăsta.

În cutie avem 2 seturi de reguli, unul pentru 2 jucători şi unul pentru mai mulţi jucători, 18 cărţi cu ajutorul cărora contorizăm viaţa fiecăruia – jocul îi spune “autoritate” – 10 cărţi tot timpul la vedere, 20 de cărţi de început şi 80 de cărţi în deck-ul central.

Gameplay-ul e simplu şi seamănă foarte mult cu Ascension. Pornim la drum cu un set de cărţi de bază ce ne permit achiziţii sau atac şi putem să cumpărăm în fiecare tură oricâte cărţi din zona centrală. Cărţile sunt organizate în 4 facţiuni:

  • Cele roşii – Machine Cult – se concentrează pe atac şi subţierea deck-ului
  • Cele galbene – Star Empire – se bazează pe forţarea adversarului să facă discard şi pe atac
  • Cele verzi – The Blobs – sunt strict de atac
  • Cele albastre – Trade Federation – dau bani şi revitalizează autoritatea

De ce e nevoie de revitalizare? Pentru că atacul în Star Realms nu se face împotriva monştrilor din deck, ci jucătorii dau unul în celălalt. Fiecare începe cu 50 puncte de şi scopul e să-ţi reduci adversarul la 0.

În cadrul fiecărei facţiuni avem 2 tipuri de cărţi: nave şi baze.

Navele sunt echivalentul eroilor din Ascension, bazele sunt echivalentul Constructs. Navele se utilizează o dată pe tură după care merg în discard, bazele rămân în joc până când sunt distruse de adversar după care merg tot în discard.

Bazele sunt la rândul lor de 2 tipuri, cele care au scutul transparent se numesc Outposts şi ele stau tot timpul ca un zid între jucători: ca să-mi pot ataca adversarul trebuie mai întâi să-i distrug toate Outposts.

Pe partea de combos jocul stă foarte bine. Atâta timp cât reuşim să ne concentrăm în fiecare joc pe nu mai mult de 2 facţiuni, vom putea să ne creem motoare puternice ce generează bani şi putere militară.

În plus faţă de cărţile din Ascension, cele din Star Realms au încă o funcţionalitate: pe majoritatea le putem distruge şi scoate din joc în schimbul executării unei acţiuni.

Poate cele mai reprezentative în acest sens sunt aceste Explorer, cărţile tot timpul disponibile. Partea cool la distrugerea cărţii e că în aceeaşi rundă o putem folosi şi pentru abilitatea ei obişnuită. De multe ori spre finalul jocului poate vom dori să facem apel şi la distrugerea unei cărţi mai puternice dacă acest lucru ne permite suplimentarea atacului sau să tragem mai multe cărţi din deck sau orice altceva ne apropie mai mult de victorie.

Aşa arată deci un joc mare pentru care plătim un preţ mic.

Ştiu că în ultima vreme au mai apărut astfel de pacheţele ce au prins la public, cum este Love Letter sau Resistance sau Coup. Ştiu că micro games este un gen tot mai des publicat. Ştiu că există jocuri de cărţi gen Tichu sau sisteme de jocuri bazate pe deck-uri tradiţionale ori Decktet ce sunt foarte accesibile şi portabile.

Dar acum mai ştiu că un sistem de joc precum Ascension poate fi editat şi într-o astfel de formă, foarte accesibilă ca preţ şi cel puţin la fel de antrenant ca gameplay.

Sigur că Ascension beneficiază de 4 sezoane de existenţă şi de câteva zeci de cărţi promo ceea ce îi asigură o foarte bună variaţie şi rejucabilitate, dar Star Realms se pregăteşte să o ia în aceeaşi direcţie. Avem deja 2 seturi promo ce adaugă Gambits – cărţi care se împart la începutul jocului şi pot fi utilizate ca element surpriză în timpul partidei. Şi mai avem în pregătire până la finalul anului Star Realms Crisis, un set de expansiuni ce vor adăuga jocului sub formă de module independente noi nave şi baze, lideri, flote şi fortăreţe sau chiar evenimente.

Încercaţi-l şi vedeţi cum vă place ideea de interacţiune directă şi cum vă coafează datul în adversar cu eschivă prin deck-building.

Mie îmi place şi am decis să-l păstrez în colecţie.

Cheers!

Mai citește și:

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.