Those who don’t Race will Roll

Disclaimer: articolul de mai jos nu își propune să discute reguli și mecanici în detaliu, doar să facă o comparație între două jocuri. Dacă nu ați jucat Race for the Galaxy e posibil să aveți oarecare dificultăți în înțelegerea unor referințe. De aceea vă sugerez să o faceți înainte de a citi mai departe, e un joc extraordinar.

 

Race este unul din jocurile mele preferate.

După ce l-am jucat de câteva sute de ori în ultimii patru ani mi-am dat seama că hand management e poate mecanica mea “de suflet”. Există ceva foarte special legat de rezolvarea problemei “am X cărți în mână, trebuie să mă folosesc de ele în mod optim urmărind și acțiunile celorlalți.”

Dar Race suferă de două mari hibe, insurmontabile de către unii jucători:

  • Luck of the draw – se poate mitiga făcând draw la cât mai multe cărți cu putință, iar jocul oferă multiple posibilități în acest sens.
  • Simbologia greoaie ce devine tot mai stufoasă odată cu adăugarea de expansiuni – aici jucătorul chiar nu are de ales. Primele 10+ partide va trebui să țină aproape un player aid ce explică toate aceste simboluri și să înțeleagă cum funcționează fiecare și cum interacționează unul cu celălalt.

După ce aceste obstacole au fost depășite și jucătorul e încă dispus să exploreze jocul, un univers întreg i se așterne la picioare. Va vedea curând că există strategii bazate pe consum și strategii militare, strategii axate pe unul din tipurile de planete sau strategii ce includ mai multe, o foarte puternică strategie alien dacă joci cu Alien Artifacts, respectiv strategii de nișă pentru cuvintele cheie de pe cărți: rebel, imperium, uplift, terraforming.

Jocul e o suită neîntreruptă de cărți jucate pentru a fi mai eficient în toate fazele jocului, pentru a câștiga puncte și pentru a trage alte cărți. Fiecare carte pusă în tablou puncte de victorie direct proporțional cu costul plătit și invers proporțional cu beneficiile oferite – o aproximare grosieră, dar necesară. Cele mai tricky sunt developments de 6: aici nu există nicio garanție că vei obține vreun punct, dar probabil nici nu vei juca vreuna dacă nu ești sigur că obții măcar 4-5 puncte – uneori chiar și peste 10-15.

Cărțile din mână sunt atât de importante încât devin tie breaker în caz de egalitate la puncte la finalul jocului, lucru care se întâmplă uneori între jucători de valoare apropiată.

Race e bun în 3-4-5 jucători și strălucește în 2. De ce? Pentru că fiecare selectează câte 2 roluri pe rundă și ritmul e foarte alert, plus că ajungi să faci cam tot ce îți dorești atunci când cărțile “se aliniază”. Bașca niște leeching pe acțiunile adversarului.

 

Roll for the Galaxy e unul din jocurile nou apărute despre care nu mi-am făcut încă o opinie solidă pentru că nu l-am jucat suficient de mult. Dar care deocamdată îmi place.

La 7 ani după apariția jocului de cărți (și a celor 4 expansiuni), Thomas Lehmann s-a înfrățit cu Wei-Hwa Huang pentru a face Race: the Dice Game – l-au numit Roll for the Galaxy ca să știe lumea că e mai mult decât un spin-off.

Wei-Hwa Huang e un anonim pentru majoritatea dintre noi, dar cei care au fost curioși să caute variante de Race probabil l-au întâlnit pe forumul BGG. Deci e un om care a jucat mult Race la viața lui, a făcut playtesting și echilibrare a cărților noi. Deci șanse mari să facă echipă bună cu Mr. Lehmann.

Când oamenii s-au plâns că simbologia îi omoară, designer-ii au ascultat și au inclus text în Roll alături de fiecare simbol.

Când oamenii au spus că faza de producție nu se simte natural după faza de consum, designer-ii au ascultat și le-au inversat.

Au făcut și alte modificări și astfel avem un joc care e oarecum apropiat de Race. Dar e cu totul alt joc. Dar foarte similar. Sunt destul de indecis… ia citiți mai jos și vedeți:

  • Cărțile s-au transformat în tiles cu 2 fețe, tot timpul ai de ales între o planetă și un development.
  • Nu mai ai cărți în mână, dar ai două teancuri de tiles pe care le poți pune în tablou odată plătite – developments și planete.
  • Plata se face cu zaruri a căror față reprezintă faza.
  • În loc să selectezi faze cu ajutorul cărților, dai cu zaruri. Obții un pool cu diversele acțiuni (explore, develop, settle, produce, ship), alegi una dintre ele să fie acțiunea pe care o dorești și eventual mai faci reassign altora în funcție de ce developments ai. Restul speri să le aleagă ceilalți jucători pentru că altfel nu le poți folosi.
  • Zarurile de diverse culori au distribuții diferite pentru fazele jocului, unele favorizând develop sau settle, altele produce sau ship, iar altele sunt wild – deci foarte flexibile.
  • Fiecare planetă colonizată aduce unul sau mai multe zaruri.
  • Dar nicio planetă nu are vreun beneficiu, acest lucru fiind rezervat pentru developments.
  • Nu mai există windfall worlds, dar unele planete rămân cu zarul pe ele, altele îți trimit zarul direct în pahar sau în zona de recrutare.
  • Nu mai există beneficii pentru selectarea unei faze decât garantarea execuției; iar dacă ai zaruri în faza selectată de ceilalți, poți să te folosești de ele.
  • Nu mai există putere militară; zarurile roșii favorizează developsettle.
  • Nu mai există cuvinte cheie pe tiles.
  • Nu se mai face distincție între cost și VP, cât plătești atât obții în puncte.
  • Developments cu cost 6 au garantat 6 puncte plus altele bonus.
  • Trade și consume nu mai sunt acum faze distincte, poți alege ce faci cu fiecare bun (zar) în parte.
  • Nu e nevoie de locații dedicate unde să faci consume, ci trebuie doar să ai zaruri disponibile în faza de ship care să transporte bunurile de pe planete.
  • Nu mai există hand management.
  • Ca să ai zaruri de la o rundă la alta, trebuie să le cumperi cu bani; aceștia pot fi obținuți din explore sau din trade sau din bonusuri și constituie o preocupare permanentă.

 

Se poate spune că Roll e față de Race ce e Caverna față de Agricola: o experiență similară, cu destul de mult streamline pentru a atrage începătorii, la un preț mai mare și un nivel de dificultate mai redus. Așa cum pentru mine deocamdată Agricola și Caverna pot împărți același raft, în viitorul apropiat Roll va rămâne în colecție alături de Race. Poate după ce voi mai juca 3-4 partide și nu voi descoperi un farmec aparte, voi decide că nu mai putem face echipă. Dar până atunci îndrăznesc să spun că majoritatea celor care adoră Race nu vor fi încântați de Roll. Dar e posibil să-l considere un joc bun. Și reciproc: majoritatea celor care au strâmbat din nas la Race au șanse mari să le placă Roll. Accesibilitatea mecanicilor și a simbolurilor este poate primul motiv, al doilea faptul că nu-ți trec prin mână 50 cărți în fiecare partidă, ci doar vreo 10 tiles față-verso. Următorul motiv ar fi eliminarea hand management ce cauzează de multe ori analysis paralysis și timp îndelungat petrecut deslușind simbolurile și conexiunile posibile între cărți.

Ca dezavantaje trebuie amintite prețul foarte mare și faptul că varianta de joc în doi e slabă – se dă cu încă un zar neutru ce poate aduce sau nu o fază suplimentară în fiecare rundă. Din fericire, există o variantă neoficială destul de bună pe BGG și speranța că până la apariția expansiunii Ambition va exista o variantă oficială mai bună.

Roll for the Galaxy este deci un joc bun pentru cei care:

  • Au încercat Race și le-a plăcut, dar simbologia i-a îndepărtat.
  • Adoră jocurile cu zaruri de dificultate medie, vezi Kingsburg sau Castles of Burgundy sau Alien Frontiers.
  • Au 250 lei care le ard buzunarul.
  • Și dorința de a cumpăra un joc nou ce nu durează mult, arată bine, oferă rejucabilitate mare și necesită decizii interesante.

Recomandat cu căldură. Dar eu rămân în continuare un mare fan Race for the Galaxy.

Cheers!

Mai citește și:

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.