Thunderstone Epopeic – căci “epic” e un cuvânt prea mic

EPOPÉE, epopei, s. f. Poem epic de mari dimensiuni în versuri, în care se povestesc fapte eroice, legendare sau istorice, dominate adesea de personaje extraordinare sau supranaturale; epos; p. ext. producție epică de mare amploare. Șir de fapte eroice și glorioase. – Din fr. épopée.

Reţetă pentru Thunderstone Ep(ope)ic:

  • Cât mai multe jocuri şi extensii, deşi funcţionează aproape la fel de bine şi numai cu unul din jocurile de bază;
  • Un strop din geniul lui Richard Launius;
  • O fărâmă din popularitatea lui Tom Vasel;
  • Un polonic de discuţii de pe forumul BGG;
  • O linguriţă de inspiraţie şi creativitate personală.

Despre istoria jocului am vorbit deja pe forum acum ceva vreme, nu mai reiau şi aici. Am făcut de asemenea şi o recomandare de cutie care să vă ajute să stocaţi într-un singur loc toate cărţile apărute până acum cu sleeves cu tot, chiar rămânând loc şi pentru Heart of Doom – expansiunea ce urmează să se lanseze zilele astea. Iar acum o să povestim puţin despre istoria versiunii Thunderstone Ep(ope)ic.

Zice-se că Richard Launius (geniul din spatele Arkham Horror, Defenders of the Realm şi Elder Sign) a venit iniţial cu ideea. Practic despre ce e vorba: în loc să ne folosim de randomizers sau de diferite setups tematice de fiecare dată, mai bine amestecăm în câteva grămezi toţi eroii, toţi monştrii şi toate cărţile din Village şi vom avea la dispoziţie un extraordinar amalgam imposibil de realizat în condiţii normale.

Pentru că dacă aveți tot ce a apărut până acum vă puteți bucura de 77 tipuri de cărți de Village, 45 eroi diferiți și 30 monștri care de care mai fioros.

Lui Tom Vasel i-a plăcut ideea şi a popularizat-o într-un filmuleţ:

Iar apoi discuţiile au început pe forumul BGG şi oamenii au venit cu mai multe propuneri de variante. Câteva dintre ele au fost sintetizate într-un fişier de către Yokiboy, care a adăugat şi versiuni proprii.

De ce am vrea să încercăm varianta Ep(ope)ică? Ar fi mai multe motive…

  • Setup-urile clasice cu 3 monştri, 4 eroi şi 8 tipuri de Village au devenit plictisitoare;
  • Într-un setup clasic pot apare situaţii neprevăzute cum ar fi monştri imuni la magie şi numai vrăjitori, clerici şi vrăji disponibile la recrutare;
  • Odată ce apare o extensie nouă devine mult mai ușor de integrat cu conţinutul deja existent;
  • Setup-ul jocului se face foarte repede, strânsul de pe masă la fel.

Hai să luam lucrurile rând pe rând şi să vă expun cu ce am rămas eu din toată polologhia asta.

1. Cărţile de bază

Aici nu se schimbă mare lucru. Cele 4 cărţi de bază rămân, însă pentru o variantă de joc mai bogată se poate adăuga şi Elite Militia alături de Militia – dar numai dacă aveți Thornwood Siege.

2. Village

În versiunea mea am amestecat TOATE cărţile disponibile. Separatoarele pur şi simplu le-am înlăturat păstrând doar câteva între grămezi:

  • Una cu toate cărțile ce oferă Light
  • Una cu toate Villager şi Mercenary
  • Una cu toate cărțile ce dau Food
  • Una cu toate Spell și Magic Item
  • Una cu toate Weapon

În ce priveşte ultima grămadă, având în vedere că Edged Weapons reprezintă cam 60-70% din total şi mulţi monştri au imunitate la ele, aceasta poate fi divizată în 2 grămezi (una cu Edged Weapons şi una cu toate celelalte) sau în câte una pentru fiecare tip de armă (Edged, Bow, Blunt, Magic etc) astfel încât jucătorii să aibă acces tot timpul la ce au nevoie.

Setup-ul în Village se poate face în mai multe moduri, în funcţie de cât de amară vreți să vă faceți viața în timpul jocului:

Versiunea zgârcită:

  • 1 stack Light, 1 stack Villager (+ Mercenary), 1 stack Food, 1 stack Spell, 1 stack Weapon

Versiunea modică:

  • 1 stack Light, 2 stack Villager (+ Mercenary), 1 stack Food, 2 stacks Spell, 2 stacks Weapon

Versiunea bogată:

  • 1 stack Light, 2 stacks Villager (+ Mercenary), 1 stack Food, 3 stacks Spell, 3 stacks Weapon

Bineînțeles că dificultatea jocului e cu atât mai mare cu cât alegerile posibile sunt mai limitate.

Fiecare jucător are dreptul să dea discard uneia dintre cărţile la vedere înainte să cumpere ceva, respectiv poate să dea discard cărţilor identice la vedere (în situaţiile în care se folosesc 2 sau 3 stacks pentru acelaşi tip de cărţi).

După cum bine vedeţi, regulile jocului nu se mai respectă în totalitate. Nu mai e neaparată nevoie să fie 8 tipuri în Village, pot fi mai multe – dar pot fi și mai puține. Dar ăsta e şi unul dintre motivele pentru care versiunea se numeşte Ep(ope)ică. Aveți însă mare grijă: doar setup-ul și felul în care acesta e alcătuit se schimbă, restul regulilor de joc rămân așa cum sunt scrise în manual – puteți interveni pe ici-colo însă cu mici nuanțe care să dea savoare sau profunzime experienței.

Ca alternativă la cele prezentate mai sus și pentru a avea stacks mai concentrate, puteți să adăugați în joc doar 4, 5 sau 6 din cele 8 cărți disponibile pentru fiecare carte din Village.

3. Eroii

În versiunea mea am amestecat într-o grămadă toţi eroii de nivel 1, mai puţin Phalanx care se bazează unii pe alţii și care s-au văzut nevoiți să stea deoparte – odată amestecați cu toți ceilalți li se cam pierde identitatea. Eroii de nivel 2 şi 3 rămân în cutie şi nu pot fi cumpăraţi, ci doar obţinuţi prin level up.

Ca şi alternativă, eroii de nivel 1 se pot aşeza în grămezi separate pe tipuri (Fighter, Wizard, Cleric, Archer + Thief) rămânînd la latitudinea voastră să decideţi dacă un Fighter-Cleric merge în prima grămadă sau în a doua – “specia” Fighter e oricum una preponderentă, cred că 60% din eroi îi aparţin.

Setup-ul se face în 4 grămezi, iar fiecare jucător va putea face discard unui erou înainte de a cumpăra ceva sau va putea face discard la 2 eroi dacă sunt identici.

Sau puteți să faceți setup-uri echivalente cu cele din Village cu 2 stacks în versiunea zgârcită, 3 în cea modică și 4 în cea bogată.

4. Monștrii

Ei, dragii moșului, dacă până acum ne-am distrat și ne-am învârtit în jurul cărților, de-acuma nu mai e de glumă. Pentru că eu cred că poate cel mai important aspect în toată această variantă Ep(ope)ică este alegerea cu grijă și atenție a ororilor din Dungeon.

Toți monștrii se amestecă în 3 grămezi în funcție de numărul de XP pe care îl oferă: 1 XP, 2 XP, 3+4 XP. Versiunea mea este puțin extremă, practic am decis să renunț la toți monștrii de nivel 1, lăsându-i în joc numai pe cei de nivel 2, 3 și 4. De ce? Ca să avem umpic de provocare, că doar nu mai jucăm cu variante standard. Numărul de cărți din deck este de asemenea subiectiv ales, în funcție de cât de lung vreau să fie jocul. În general, 30 monștri garantează vreo 70-90 minute de lupte intense în 2 jucători, iar mie doza asta mi se pare foarte bună. Cei 30 se pot împărți fie în proporții egale între cei cu 2 XP și cei cu 3-4 XP sau se pot folosi proporții mai soft (70% – 30%) sau mai hard (40% – 60%).

Bineînțeles că în funcție de cât de viteaz mă simt în seara respectivă mai adaug în deck și câte 1-2-3 traps, 3-4 treasures și 1-2 guardians. Iar cartea Thunderstone se amestecă împreună cu ultimele 7 cărți.

Cărțile de Horde și Swarm nu funcționează deloc în acest scenariu Ep(ope)ic, așa că le țin deoparte. Pot fi însă folosite din când în când ca să vă ușurați viața (pentru că primii monștri vor fi ușor de răpus) cu condiția ca pe ansamblu numărul de monștri să nu depășească 15/jucător.

Buuun. Hai să povestim puțin despre avantajele acestei variante:

  • Setup-ul inițial se face foarte repede. Nu mai e nevoie de randomizers, nu mai e nevoie să cotrobăim printre dividers.
  • Strângerea de pe masă la final e și ea mai rapidă, cărțile vor trebui împărțite în mult mai puține stacks.
  • Scăpăm de sindromul “Iarăși monstrul/eroul/arma asta care nu-mi place!” pentru că tot timpul pe masă vom avea de ales din toate.
  • Jocul capătă într-adevăr senzația Ep(ope)ică pe care numai folosirea tuturor cărților în același timp o poate aduce.

Marele dezavantaj? Dacă vreodată doriți să reveniți la modul de joc standard va dura foarte mult să sortați din nou cărțile pe tipuri. Dar e aproape sigur că odată ce gustați din farmecul variantei nu veți mai vrea să vă întoarceți. Pentru că versiunea de bază o să vi se pară ca o poveste pentru copii cu zâne și unicorni… ori se știe prea bine la ce sunt buni unicornii:

Thunderstone şi Thunderstone: Dragonspire la Regina şi Nebunul.

Sursă foto: BoardGameGeek

Mai citește și:

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.