Trajan – oops, Feld did it again

Stefan Feld a ajuns să fie unul dintre puținii designers care au 5 jocuri în top 200 BGG (Die Burgen von Burgund, In the Year of the Dragon, Notre Dame, Macao, Trajan) și în curând cifra va deveni 6 pentru că e doar o chestiune de timp până când și Luna va ajunge acolo unde îi e locul. Prin jocurile publicate, Feld a încercat de fiecare dată să vină cu ceva nou sau să îmbunătățească mecanici existente, el axându-se în majoritatea cazurilor pe optimizare. Practic, jucătorii au tot timpul la îndemână multe opțiuni bune și scopul lor este să găsească acea înlănțuire sau acea grupare care le aduce cele mai multe beneficii, respectiv acele combos care dau cele mai bune rezultate.

Trajan este un astfel de joc, rezultatul a mulți ani de experiență în boardgame design și prezintă același nivel de rafinament strategic pe care l-am întâlnit și în Die Burgen von Burgund. Asemănările între cele două jocuri lansate în 2011 merg ceva mai departe, ambele fiind sesiuni solitare de optimizare, aducând predispoziție la analysis paralysis sau ilustrând cât de total inexistentă e tematica aleasă. Cu toate acestea, Trajan e un joc foarte bun și, odată rezolvată problema disponibilității pe piață, va ajunge cu siguranță în top 100 BGG unde va poposi ceva vreme.

La o primă examinare n-ai zice că jocul inovează din punct de vedere mecanic. Card drafting, set collection și hand management se găsesc pe toate drumurile. Dar cu mancala încă nu s-a “jucat” nimeni. Și ce frumos reușeste acest nou mecanism să fie centrul preocupărilor jucătorilor!

La originile sale antice, mancala avea drept scop mutarea de piese pe o tablă cu multe boluri sau adâncituri într-o manieră foarte clară și calculabilă: se iau toate piesele dintr-un bol și se presară una câte una în fiecare din bolurile următoare, iar ultima piesă plasată determină capturarea conținutului întregului bol. Cuvântul original arab “naqala” înseamnă “a muta”, dar jocul a evoluat și a ajuns să fie echivalentul șahului în multe țări africane și asiatice.

Feld a preluat mecanica, a rafinat-o și a adaptat-o cerințelor sale. Piesele nu se mai capturează în bolul destinație, ci acesta e folosit drept țintă: fiecare din cele 6 boluri are asignată o acțiune specifică, astfel că ultima piesă “aterizată” într-un bol declanșează acțiunea asociată. Avantajele mecanicii sunt multiple. În primul rând, cu puțină imaginație și calcul îți poți întotdeauna planifica 2-3 acțiuni în avans. În al doilea rând, posibilitățile sunt în număr foarte mare pentru că jonglezi constant cu cele 12 piese cu care începi, nu se elimină nimic. Și, în ultimul rând, satisfacțiile unui combo reușit sunt extraordinare.

Cum spuneam, fiecărui bol îi e asociată o acțiune. Acțiunile se desfășoară toate pe tabla principală de joc care ilustrează Roma din vremea lui Traian și sunt foarte bine legate între ele, dând consistență atât mersului jocului, cât și scopului principal al jucătorilor: acumularea de victory points fie în timpul jocului, fie la final din bonusuri.

Fiecărui bol i se poate asocia adițional un Trajan tile ce îi va aduce jucătorului acțiuni suplimentare, avantaje sau direct victory points. Un tile se activează atunci când se activează bolul “tată” și cele 2 culori prezente pe el sunt prezente și în bol.

Hai să vă descriu puțin acțiunile posibile și interacțiunile dintre ele. Mai întâi, achiziționarea unui Trajan tile. Nimic mai simplu: selectezi acțiunea, iei un tile de pe tabla de joc și îl pui în locul arcului de triumf. Lucrurile se complică atunci când trebuie să alegi unul din cele 6 tiles tot timpul la vedere. Iei puncte? Iei bonus? Iei acțiuni suplimentare? Te pregătești pentru sfârșitul de rundă/an când poporul își va cere drepturile? Greu de ales…

Ah, dar am uitat să precizez: jocul se desfășoară pe parcursul a patru runde sau ani, fiecare împărțit în trimestre. Lungimea fiecărui trimestru e dată de numărul de piese mutate de jucători în mancala: cu cât se mută mai multe, cu atât se termină mai repede un trimestru. Primele 3 vor genera fiecare câte o cerere a poporului fie pentru pâine, fie pentru circ, fie pentru religie, iar la sfârșitul celui de-al patrulea trimestru fiecare jucător va da poporului ce are nevoie sau va pierde victory points. Nu e de joacă!

Forumul este un alt loc de unde se pot obține tiles ce pot închide gura maselor înfometate. Dar tot de aici se pot obține și tiles pentru acțiuni suplimentare, voturi în senat sau wilds care pot înlocui alte piese din joc. O zonă foarte disputată și care nu rămâne mult timp cu bunătățile la vedere.

În senat se adună voturi și se obțin puncte. La finalul fiecărui an jucătorul cu cele mai multe voturi va alege și un bonus tile ce ar putea să-i fie de mare folos la final. Schepsisul la aceste bonus tiles e că ele nu garantează nimic, doar oferă posibilitatea de puncte suplimentare (sau reorientări strategice) dacă ai muncit deja în alte zone din joc, preponderent la exportul de mărfuri.

Mărfurile se pot obține, vinde sau exporta în cadrul aceleiași acțiuni. Fiecare barcă acceptă diverse seturi, unele mai greu de obținut (4 de același fel), altele banale (4 diferite). Dar pentru că varietatea mărfurilor e foarte mare (aș zice proporțională cu numărul de puncte obținute pentru un set dolofan cumulat cu ce ar mai aduce la final un bonus tile), efortul de a alege de mai multe ori această acțiune are mari șanse de a fi răsplătit cum se cuvine.

Construcțiile sunt cele mai spectaculoase și mai greu de obținut. Spectaculoase pentru că fiecare aduce cu sine victory points și fiecare prima din cele 5 tipuri diferite vine cu o acțiune suplimentară. Iar dacă ești un meșter bun și reușești să aduni 3-4 de același fel, la final ai garantate multe puncte suplimentare. Greutatea obținerii vine din dubla acțiune care trebuie executată de fiecare dată: mai întâi trimiți un constructor pe șantier, apoi îl pui să lucreze. Dar un Trajan tile va ușura mult prima parte. Nu v-am zis că toate acțiunile se leagă? :)

La final am lăsat zona cea mai îndepărtată de pe hartă, acolo unde legionarii sunt trimiși să lupte în ținuturile nordice. Fiecare provincie cucerită de legionari aduce tiles similare celor din forum, iar soldații ce se alătură legionarilor aduc victory points. Double strike! Dar dificil de realizat…

Deci… ce ziceți? Credeți că are potențial?

Mie îmi place cum se desfășoară lucrurile. Cum spuneam la început, ai tot timpul la îndemână câteva opțiuni bune. Însă de fiecare dată trebuie să le alegi pe cele care îți vor aduce cele mai multe avantaje atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Aș putea zice că o tură în care nu ai reușit să aduni câteva victory points sau nu ți-ai pregătit terenul pentru a aduna mai târziu MULTE victory points e o tură pierdută și te puteai descurca mai bine.

Sunt foarte multe detalii pe care nu le-am prezentat pentru a nu încărca inutil articolul. Dar jocul transpiră prin toți porii experiența acumulată de Feld de-a lungul timpului, rafinamentul unui design bine gândit și îndelung testat.

Chiar dacă din punct de vedere tematic nu se va simți nimeni în epoca lui Traian și coperta induce în eroare prin ilustrația impunătoare, există câteva lucruri care mi-au plăcut și le subliniez la final:

  • Felul în care mancala se integrează în joc drept mecanică centrală și modul în care cele 6 acțiuni se împletesc unele cu altele;
  • Optimizarea continuă pe care trebuie să o faci în fiecare tură și la fiecare acțiune pe care o alegi;
  • Rejucabilitatea ridicată și scalabilitatea foarte bună pentru 2, 3 sau 4 jucători;
  • Calitatea bună a pieselor de carton și de lemn, mai puțin cărțile de joc care nu sunt nici frumoase și nici durabile.

Dar Ammonit Spiele a făcut pe ansamblu o treabă foarte bună, nivelul calității fiind comparabil cu cel produs de Queen Games sau alți publishers respectabili. Nu e de mirare, pentru că omul din spatele companiei (Rüdiger Beyer) este de mulți ani în branșă și “uns cu toate alifiile”. Chiar și numele “Ammonit” a fost ales pentru ca poziționarea în  listele ordonate alfabetic să fie optimă – alături de pasiunea domniei sale de a colecționa minerale și fosile.

Acesta este Trajan, încă un design foarte bun din zona Euro optimizat de mâna expertă a lui Stefan Fled și unul din cele mai bune 10 jocuri publicate în 2011. Bineînțeles că îl găsiți în oferta magazinului de boardgames preferat, Regina și Nebunul.

Sursă foto: arhiva personală

Mai citește și:

Leave a Comment